Praksis og teori: vidensgrundlag mangfoldighed og utydelighed: kundskaber og kontekster, læringsmuligheder og barrierer, roller og rolleforvirring

Gitte Nielsen, Susanne Dau

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskning

Abstract

Dette udviklings- og forskningsprojekt undersøger og dokumenterer, at vidensgrundlaget i vekseluddannelser, som professionsuddannelserne og specifikt sygeplejerskeuddannelsen, indeholder en mangfoldighed af opfattelser, som får konsekvenser for læring og videnstilegnelse. der er tale om manglende anerkendelse af af bestemte vidensformer, samt et segmenteret og og utydeligt videnshirarki. Undersøgelsen består af et litteraturstudie af, hvad der karakteriserer teori og praksis samt forholdet herimellem, samt en empirisk undersøgelse af opfattelser af teori og praksis blandt studerende, kliniske vejledere og undervisere. Den empiriske undersøgelse analyseres og fortolkes ved anvendelse af Riceurs tre mimesisniveauer. resultaterne diskuteres og perspektiveres set i lyset af fagdidaktiske implikationer.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedNorderstedt, Tyskland
ForlagBooks on Demand GmbH
Antal sider426
ISBN (Trykt)978-87-7691-388-5
StatusUdgivet - 1 sep. 2009

Emneord

  • deltagerkundskab
  • episteme
  • klinisk underviser
  • kontekster
  • kundskaber
  • llæringsmuligheder
  • mimesis
  • phronesis
  • professionsideal
  • pseudopraksis
  • rolleforvirring
  • sygeplejestuderende
  • tavs viden
  • techne
  • teknisk rationalitet
  • teoretisk underviser
  • tilskuerkundskab
  • vidensdogmer
  • vidensgrundlag
  • teori-praksis
  • læring
  • anerkendelse
  • sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater