@book{5b3376abe98044ce8755606837bdae36,
title = "Praksis og teori: vidensgrundlag mangfoldighed og utydelighed: kundskaber og kontekster, l{\ae}ringsmuligheder og barrierer, roller og rolleforvirring",
abstract = "Dette udviklings- og forskningsprojekt unders{\o}ger og dokumenterer, at vidensgrundlaget i vekseluddannelser, som professionsuddannelserne og specifikt sygeplejerskeuddannelsen, indeholder en mangfoldighed af opfattelser, som f{\aa}r konsekvenser for l{\ae}ring og videnstilegnelse. der er tale om manglende anerkendelse af af bestemte vidensformer, samt et segmenteret og og utydeligt videnshirarki. Unders{\o}gelsen best{\aa}r af et litteraturstudie af, hvad der karakteriserer teori og praksis samt forholdet herimellem, samt en empirisk unders{\o}gelse af opfattelser af teori og praksis blandt studerende, kliniske vejledere og undervisere. Den empiriske unders{\o}gelse analyseres og fortolkes ved anvendelse af Riceurs tre mimesisniveauer. resultaterne diskuteres og perspektiveres set i lyset af fagdidaktiske implikationer.",
keywords = "deltagerkundskab, episteme, klinisk underviser, kontekster, kundskaber, ll{\ae}ringsmuligheder, mimesis, phronesis, professionsideal, pseudopraksis, rolleforvirring, sygeplejestuderende, tavs viden, techne, teknisk rationalitet, teoretisk underviser, tilskuerkundskab, vidensdogmer, vidensgrundlag, teori-praksis, l{\ae}ring, anerkendelse, sygeplejerskeuddannelsen",
author = "Gitte Nielsen and Susanne Dau",
note = "Med resum{\'e} p{\aa} engelsk",
year = "2009",
month = sep,
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7691-388-5",
publisher = "Books on Demand GmbH",
address = "Danmark",
}