Praksislæring på erhvervsskole og produktionsskole – en bro, der får unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse

Susanne Kaatmann, Marianne Søgaard Sørensen,

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

Abstract

I projektet ’Praksislæring på erhvervsskole og produktionsskole – en bro, som får unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse’ blev der taget udgangspunkt i meritgivende kombinationsforløb indenfor 5 forskellige fagområder. Målet var at øge kendskabet til hinandens muligheder og vilkår og til de forskellige måder praksisnær læring udfolder sig på i henholdsvis erhvervsskole og produktionsskole for herved at forbedre samarbejdet om bl.a. kombinationsforløbene til gavn for de unge.
Erfaringerne fra projektet peger på følgende anbefalinger:
 Kombinationsforløb og andre samarbejdsprojekter må aldrig blive rene hyldevarer. Find en balance mellem at (gen)bruge gode erfaringer og forholde sig til konkrete forløb, formål og elev grupper.
 Brug tid på at besøge hinandens værksteder. Gør det med jævne mellemrum. Man får øje på noget nyt hver gang.
 Overvej, hvordan I vil strukturere det konkrete samarbejde. F.eks. kan kombinationsforløb struktureres på mange forskellige måder.
 Vær opmærksom på fællesskabets betydning. Brug det bevidst, f.eks. til at skabe holdånd, til at forpligte eleverne eller til at intensivere deres indlæring.
 Vær bevidst om, hvordan I vil bruge lærernes forskellige kompetencer.
 Den gensidige respekt mellem de to skoleformer er nødvendig – på alle niveauer. Den opstår, når man mødes og lærer hinanden, hinandens vilkår og muligheder at kende.
 Kombinationsforløbene kan virke som kompetenceudvikling hos lærerne, dette kan evt. systematiseres.
OriginalsprogDansk
Antal sider11
StatusUdgivet - 1 jan. 2014

Emneord

  • læring
  • pædagogik
  • samarbejde
  • unge
  • erhvervsuddannelser

Citationsformater