Abstract
I projektet ’Praksislæring på erhvervsskole og produktionsskole – en bro, som får unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse’ blev der taget udgangspunkt i meritgivende kombinationsforløb indenfor 5 forskellige fagområder. Målet var at øge kendskabet til hinandens muligheder og vilkår og til de forskellige måder praksisnær læring udfolder sig på i henholdsvis erhvervsskole og produktionsskole for herved at forbedre samarbejdet om bl.a. kombinationsforløbene til gavn for de unge.
Erfaringerne fra projektet peger på følgende anbefalinger:
Kombinationsforløb og andre samarbejdsprojekter må aldrig blive rene hyldevarer. Find en balance mellem at (gen)bruge gode erfaringer og forholde sig til konkrete forløb, formål og elev grupper.
Brug tid på at besøge hinandens værksteder. Gør det med jævne mellemrum. Man får øje på noget nyt hver gang.
Overvej, hvordan I vil strukturere det konkrete samarbejde. F.eks. kan kombinationsforløb struktureres på mange forskellige måder.
Vær opmærksom på fællesskabets betydning. Brug det bevidst, f.eks. til at skabe holdånd, til at forpligte eleverne eller til at intensivere deres indlæring.
Vær bevidst om, hvordan I vil bruge lærernes forskellige kompetencer.
Den gensidige respekt mellem de to skoleformer er nødvendig – på alle niveauer. Den opstår, når man mødes og lærer hinanden, hinandens vilkår og muligheder at kende.
Kombinationsforløbene kan virke som kompetenceudvikling hos lærerne, dette kan evt. systematiseres.
Erfaringerne fra projektet peger på følgende anbefalinger:
Kombinationsforløb og andre samarbejdsprojekter må aldrig blive rene hyldevarer. Find en balance mellem at (gen)bruge gode erfaringer og forholde sig til konkrete forløb, formål og elev grupper.
Brug tid på at besøge hinandens værksteder. Gør det med jævne mellemrum. Man får øje på noget nyt hver gang.
Overvej, hvordan I vil strukturere det konkrete samarbejde. F.eks. kan kombinationsforløb struktureres på mange forskellige måder.
Vær opmærksom på fællesskabets betydning. Brug det bevidst, f.eks. til at skabe holdånd, til at forpligte eleverne eller til at intensivere deres indlæring.
Vær bevidst om, hvordan I vil bruge lærernes forskellige kompetencer.
Den gensidige respekt mellem de to skoleformer er nødvendig – på alle niveauer. Den opstår, når man mødes og lærer hinanden, hinandens vilkår og muligheder at kende.
Kombinationsforløbene kan virke som kompetenceudvikling hos lærerne, dette kan evt. systematiseres.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 11 |
---|---|
Status | Udgivet - 1 jan. 2014 |
Emneord
- unge
- erhvervsuddannelser
- Produktionsskoler
- læring
- pædagogik
- samarbejde