Praksisnær undervisning – differentierede lærings- og deltagelsesmuligheder i undervisningen

Christina Højlund

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    I denne artikel beskrives praksisnær undervisning gennem Deweys erfaringsbegreb og hans forståelse af undervisning, som en undersøgende og eksperimenterende tilgang til fagene, hvor eleverne får erfaringer med den praktiske virkelighed og med fagenes ’brugsværdi’ i forhold til selvstændiggørelse og livsverdenen udenfor skolen. Beskrivelsen trækker også på teorier om pædagogisk entreprenørskab og på Biesta’s tanker om uddannelse. Baggrunden for at beskæftige sig med praksisnær undervisning er bl.a. det uddannelsespolitiske fokus på praksisfaglighed, som en måde at fremme ”flere forskellige aspekter af den enkelte elevs alsidige udvikling og dannelse […], gøre flere elever mere bevidste om, at erhvervsuddannelserne også er en mulighed for de bogligt dygtige elever med praktiske evner […] og styrke elevernes faglige udvikling og øge deres interesse for eksempelvis naturfagene og teknologi” (Regeringen, 2018). Artiklen beskriver praksisfaglighed gennem praksisnær undervisning og udfolder en bred forståelse af praksisfaglighed, der kan bidrage til mere nuancerede blikke på undervisning.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
    Vol/bind5
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)97-115
    Antal sider18
    ISSN2445-8538
    DOI
    StatusUdgivet - dec. 2020

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • praksisfaglighed
    • praksisnær undervisning
    • pædagogisk entreprenørskab

    Citationsformater