Praksisnærhed i erhvervsskolens naturfagsundervisning gennem betydende overgange

Peer Daugbjerg, Karin Løvenskjold Svejgaard, Paola Valero

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Praksisnærhed bruges ofte som et princip i undervisningen på erhvervsuddannelserne og begrundes blandt andet i antagelsen om en forbedring af elevernes chancer for at kunne lave en mere effektiv overførelse af viden fra skolekonteksten til erhvervsudøvelsen. I artiklen bruger vi et sociokulturelt perspektiv til at præsentere et nuanceret praksisbegreb, der fører os til at forstå overførelsen som betydende overgange mellem praksisser. Praksisnærhed som pædagogisk princip bør bygge på klarhed om, hvilke praksisser eleverne bliver inviteret til at deltage i, og hvordan undervisning muliggør forskellige betydende overgange mellem dem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordYrk
Vol/bind4
Antal sider15
ISSN2242-458X
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • naturfag

Citationsformater