Praksisudviklende forskning: eksemplificeret i forhold til undervisning i sygeplejerskeuddannelsen

Seth Chaiklin, Anne Sievert

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklens formål er at præsentere praksisudviklende forskning som en videnskabelig tilgang rettet mod udvikling af faglige praksisser (f.eks., skoleundervisning, professionsuddannelse, sygepleje, socialpædagogik, socialrådgivning, pædagogisk psykologi, osv.). Artiklen skitserer nogle principper i en kulturhistorisk tilgang til praksisudviklende forskning, og en strategi som handler om at udvikle en praksis via et teoretisk udformet udviklingsprojekt der sigter mod at udvikle bedre metoder til realisering af praksis, samt udvikle institutionel kapacitet til at vedligeholde denne nye udvikling. Der gives et eksempel som var gennemført i forhold til fagundervisning i sygeplejerskeuddannelsen, samt en kort drøftelse af nogle metodologiske spørgsmål, herunder relationer til beslægtede tilgange. 
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske udkast
Vol/bind14
Udgave nummer2
Sider (fra-til)3-20
ISSN1396-3953
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater