Abstract
Artiklens formål er at præsentere praksisudviklende forskning som en videnskabelig tilgang rettet mod udvikling af faglige praksisser (f.eks., skoleundervisning, professionsuddannelse, sygepleje, socialpædagogik, socialrådgivning, pædagogisk psykologi, osv.). Artiklen skitserer nogle principper i en kulturhistorisk tilgang til praksisudviklende forskning, og en strategi som handler om at udvikle en praksis via et teoretisk udformet udviklingsprojekt der sigter mod at udvikle bedre metoder til realisering af praksis, samt udvikle institutionel kapacitet til at vedligeholde denne nye udvikling. Der gives et eksempel som var gennemført i forhold til fagundervisning i sygeplejerskeuddannelsen, samt en kort drøftelse af nogle metodologiske spørgsmål, herunder relationer til beslægtede tilgange.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordiske udkast |
Vol/bind | 14 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 3-20 |
ISSN | 1396-3953 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- sygeplejerskeuddannelsen