Abstract
'Kamelrefleksioner - tematiseringer af læreruddannelsens professionssigte' er en række tekstsamlinger, der har til formål at bidrage til udvikling af læreruddannelsen som profession.
Denne første tekstsamling 'Praktik - set i lyset af billedkunstfaget' er resultatet af et 3-årigt udviklingsarbejde og netværkssamarbejde 'Udvikling af seminariefaget billedkunst i et nyt århundrede' mellem AAU/ Danmarks pædagogiske Universitet, Læreruddannelsen i Ålborg og Læreruddannelsen Zahle.
Arbejdet har haft til formål at sætte fokus på billedkunstfagets formål, indhold og indlejrede forforståelser. I Kamelgruppen har vi været optaget af at pege på relevante temaer for udvikling af billedfaget og forandring i uddannelsen af kommende lærere.
Foråret 2004 præsenterede gruppens medlemmer papers på symposiet 'Visual culture in education' på kongressen på Nordisk Forening for Pædagogisk forskning i Reykjavik, Island. I 2005 deltog gruppen i symposiet 'Blikkulturer' på DPU og i 2006 på kongressen 'International Society of education Through Art' i Lissabon.
- Betegnelsen kameler refererer til, at i forandringsprocesser må der sluges kameler, hvis der ikke længere kan findes argumenter for at fastholde forforståelser.
De 2 andre tekstsamlinger er henholdsvis 'Faglighed - set i lyset af billedkunstfaget' og ' Eksamen set i lyset af billedkunstfaget'.
Denne første tekstsamling 'Praktik - set i lyset af billedkunstfaget' er resultatet af et 3-årigt udviklingsarbejde og netværkssamarbejde 'Udvikling af seminariefaget billedkunst i et nyt århundrede' mellem AAU/ Danmarks pædagogiske Universitet, Læreruddannelsen i Ålborg og Læreruddannelsen Zahle.
Arbejdet har haft til formål at sætte fokus på billedkunstfagets formål, indhold og indlejrede forforståelser. I Kamelgruppen har vi været optaget af at pege på relevante temaer for udvikling af billedfaget og forandring i uddannelsen af kommende lærere.
Foråret 2004 præsenterede gruppens medlemmer papers på symposiet 'Visual culture in education' på kongressen på Nordisk Forening for Pædagogisk forskning i Reykjavik, Island. I 2005 deltog gruppen i symposiet 'Blikkulturer' på DPU og i 2006 på kongressen 'International Society of education Through Art' i Lissabon.
- Betegnelsen kameler refererer til, at i forandringsprocesser må der sluges kameler, hvis der ikke længere kan findes argumenter for at fastholde forforståelser.
De 2 andre tekstsamlinger er henholdsvis 'Faglighed - set i lyset af billedkunstfaget' og ' Eksamen set i lyset af billedkunstfaget'.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | N. Zahles Seminarium |
Vol/bind | 1 |
Antal sider | 64 |
ISBN (Trykt) | 8791377005 |
Status | Udgivet - 2003 |
Navn | Kamelrefleksioner - tematisseringer af læreruddannelsens professionssigte. Tekstsamling |
---|---|
Nummer | 12 |
Emneord
- praktik
- billedkunst
- didaktik
- refleksion
- undervisningskompetence
- læreruddannelsen