Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogUndervisning

    Abstract

    Praktikbogen er en studiebog, der knytter sig til læreruddannelses praktikfag og sætter relation mellem teorien bag lærergerningen og lærergerningens praksis. Bogen består derfor af en lang række korte kapitler, der præsenterer teoretiske begreber fra praktikfaget, som følges op af øvelser, der fordrer, at læseren reflekterer over praksissituationer før, under og efter praktikken.
    Bogen består af tre dele, der begrebssætter, problematiserer og igangsætter refleksionsprocesser knyttet til de tre kompetenceområder i læreruddannelsens praktikfag:
    •Didaktik – om folkeskolens formål, målsætning, evaluering og tests, læremidler og it, undervisningsmønstre og arbejdsformer, elevforudsætninger og undervisningsdifferentiering.
    •Klasseledelse – om læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.
    •Relationsarbejde – om kommunikation, motivation og skole-hjem-samarbejde.
    Bogens udreder i en særskilt del metoder til undersøgelse af praksis. Her beskriver forfatterne, hvordan de studerende kan drage nytte af at bruge forskellige metoder som interview, observation, videoobservation, praksisfortællinger, aktionslæring og casemetoden i praktikken.
    Praktikbogen, dens dele og kapitler kan læses uafhængigt af hinanden. Bogen er således foruden en grundbog også de studerendes håndbog og værktøjskasse til praktikfaget.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Antal sider295
    ISBN (Trykt)9788741262420
    ISBN (Elektronisk)9788741264998
    StatusUdgivet - 1 feb. 2016
    NavnLærerbiblioteket

    Emneord

    • læreruddannelsen

    Citationsformater