Abstract
I diskussionerne om læreruddannelsen står forestillingen om en praksisnær uddannelse
med mere praktik centralt. Men er praksisnærhed ensbetydende med, at der
også udvikles praksisnær viden om undervisning? Artiklen undersøger, i hvilken
grad der udvikles praksisnær viden i lærerstuderendes skriftlige praktikopgaver.
Ved hjælp af det teoretiske analyseapparat Legitimation Code Theory viser vores
analyser, at det sjældent er tilfældet. Vores resultater peger på en række forhold
omkring praktikfaget, som modarbejder intentionen om at udvikle praksisnær
viden, og at der generelt hersker en uklarhed i læreruddannelsen om, hvad der forstås ved praksisnær lærerviden.
med mere praktik centralt. Men er praksisnærhed ensbetydende med, at der
også udvikles praksisnær viden om undervisning? Artiklen undersøger, i hvilken
grad der udvikles praksisnær viden i lærerstuderendes skriftlige praktikopgaver.
Ved hjælp af det teoretiske analyseapparat Legitimation Code Theory viser vores
analyser, at det sjældent er tilfældet. Vores resultater peger på en række forhold
omkring praktikfaget, som modarbejder intentionen om at udvikle praksisnær
viden, og at der generelt hersker en uklarhed i læreruddannelsen om, hvad der forstås ved praksisnær lærerviden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | 8 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 88-108 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 2445-8538 |
DOI | |
Status | Udgivet - 30 jun. 2023 |