Praktikkens didaktik: Praktikvejledning på SOSU og PAU

Jan Bisgaard, Inge Lerbech, Dorthe Thanning

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogFormidling

Abstract

Hver dag arbejder tusindvis af elever i sosu-uddannelserne og i den pædagogisk assistentuddannelse på at tilegne sig viden, rutiner og erfaringer praktikken. Og hver dag gør praktikvejledere deres bedste for at hjælpe eleverne i deres udvikling.

Denne bog viser, hvordan vejledning i praktikken kan foregå på mange forskellige måder og giver en række anbefalinger til, hvordan praktikvejledere, kan medvirke til at styrke elevernes læring og engagement i praktikken.

Et centralt element i bogen er modellen af praktikkens didaktik, der bliver gennemgået grundigt. Modellen giver et let forståeligt billede af, hvordan læringssituationer i praktikken hænger sammen med blandt andet tidligere læring, vejlederens forudsætninger og rolle samt hvordan læringsmiljøet påvirker den enkelte læringssituation. I centrum af modellen står arbejdsopgaven, fordi grundlaget for al læring i praktik er arbejdet med autentiske arbejdsopgaver på en arbejdsplads.
Bogen tager afsæt i Jan Bisgaards Ph.d.-projekt, der er et nybrud i forståelsen af praktikken, fordi det viser et nuanceret helhedsbillede af samspillet mellem vejlederne, eleverne og de autentiske arbejdsopgaver samt af elevernes læring via deres praktikforløb.

Med bogen formidler forskning hvor teorien præsenteres med afsæt i Inge Lerbech og Dorthe Thannings mange eksempler, der bygger på deres erfaringer fra den almindelige hverdag på mange praktiksteder, og fra arbejdet med efteruddannelse af praktikvejledere.

Man får undervejs i læsningen af bogen anledning til at tænke den nye viden ind i forhold til sin egen praksis, og man får konkrete ideer og redskaber til, hvordan man kan anvende det i arbejdet med eleverne fremover.

Praktikkens didaktik kan læses og bruges af jer der er involveret i praktik på de danske vekseluddannelser, og især af de der arbejder med praktikvejledning på SOSU og PAU.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagGyldendal
Antal sider311
ISBN (Trykt)978-87-628-1924-5
StatusUdgivet - 2 dec. 2019

Emneord

  • praktik
  • Aarkrog
  • Billett
  • Dewey
  • Didaktik
  • EUD
  • Erhvervsuddannelse
  • Helms Jørgensen
  • Hiim
  • Hippe
  • Jean Lave
  • Klaus Nielsen
  • Kvale
  • PAU
  • Praktikkens Didaktik
  • SOSU-assistent
  • SOSU-elev
  • SOSU-hjælper
  • SOSU-uddannelse
  • Schön
  • Tanggaard
  • Wenger
  • anerkendelse
  • arbejdsfællesskab
  • autentiske opgaver
  • deltagerforudsætninger
  • elev
  • elevroller
  • engagement
  • erfaringsbaseret læring
  • erhvervsuddannelsessystem
  • facilitering
  • fading
  • helhedsforståelse
  • indirekte vurdering
  • innovation
  • innovationsfacilitering
  • instruktion
  • legitim perifær deltagelse
  • læring
  • læring i praksis
  • læring i praktik
  • læringslogik
  • læringsmiljø
  • læringsmål
  • mesterlære
  • modellering
  • overgangsrum
  • praksis læring
  • praktikken som læringsrum
  • praktikmål
  • praktikvejleder
  • praktikvejledning
  • problemløsning
  • produktionslogik
  • påklædning
  • pædagogisk assistent uddannelse
  • rammefaktorer
  • refleksion
  • rutine
  • sammenhænge og koblinger
  • stilladsering
  • tavs viden
  • tilhørsforhold
  • transferklima
  • tæt vejledning
  • tøj
  • udviklingslogik
  • uformelle læringsmål
  • uskrevne regler
  • vejlederforudsætninger
  • vejlederroller
  • vejledningsmetoder
  • vekseluddannelse
  • vurdering
  • vurderingsklima

Citationsformater