Abstract

Praktikvejledning i relationsprofessionsuddannelser kritiseres ofte
for at have for lav en kvalitet og det fremhæves at dette er forbundet
med, at for stor en andel praktikvejledere ikke har praktikvejlederuddannelse.
Men hvordan opleves udfordringer i praktikvejledning
af praktikvejledere? Dette er undersøgt i et forskningssamarbejde
mellem praktikvejledere i pædagoguddannelsen, pædagogisk leder,
pædagogstuderende og artiklens forfattere. Resultaterne indikerer,
at udfordringer i praktikvejledning rækker ud over manglende uddannelse
af praktikvejledere, og at en individuel forståelse af praktikvejledning
kan skygge for en forståelse af praktikvejlednings kompleksitet,
for potentialer i at forstå praktikvejledning mere kollektivt
og for hvordan der organisatorisk kan arbejdes med praktikvejledning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bindÅrg. 82
Udgave nummer1
Sider (fra-til)47-62
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - apr. 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater