Abstract
Med forskningsgruppen Research in Nursing Skill (RiNS) som eksempel beskrives et tværinstitutionelt og tværnationalt forsknings- og udviklingssamarbejde, hvor der er fokus på praktisk færdigheder i sygepleje. Praktiske færdigheder indgår i anvendelse af mange eksisterende velfærdsteknologier og vil være centrale i fremtidige., Derfor er kvalitet i udøvelse af praktiske færdigheder centralt for at få det fulde udbytte af at anvende velfærdsteknologierne og ikke mindst for at sikre patienternes sikkerhed og velvære. Som en del af samarbejdet i RiNS har der været arbejdet med Model for praktisk færdighedsudøvelse, som er en generisk model, der beskriver centrale kategorier i udøvelse af praktiske færdigheder. Processen i RiNS med udvikling, validering og implementering af Model for praktisk færdighedsudøvelse som et undervisnings- og forskningsredskab illustreres med anvendelse af en implementeringsmodel (knowledge translation). Det beskrives, hvordan der har været arbejdet med forskellige trin i implementeringsprocessen, og hvordan implementering og videnudvikling er indbyrdes forbundet. Med anvendelse af videntrekanten beskrives det, hvordan forskning, praksis og uddannelse har haft en fælles interesse i forsknings- og udviklingsarbejdet knyttet til færdighedsudøvelse, og hvordan parterne indbyrdes har haft gavn af hinanden. Artiklen afsluttes med beskrivelse af organisering af samarbejdet i RiNS, foreløbige resultater af netværkets arbejde og behovet for institutionel og ressourcemæssig opbakning over tid for at konsolidere samarbejdet i forskningsgruppen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Velfærdsinnovation - i og med praksis |
Redaktører | Lars Peter Bech Kjeldsen, Jørgen Asmussen |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | 2013 |
Sider | 133-145 |
ISBN (Trykt) | 978-87-995949-0-0 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- sygepleje