Problembaserede læremidler: Når lærebøger understøtter historisk tænkning og selvvalgte problemstillinger

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

    Abstract

    Med udgangspunkt i konkrete eksempler vil oplægget fokusere på, hvordan læremidler til grundskolen og gymnasiet kan understøtte, at eleverne tænker historisk. Herunder også, hvordan læreren selv kan bearbejde/videreudvikle læremidlerne, således at elevernes arbejde med et historisk emne i højere grad bliver problembaseret. Med bestemte typer af spørgsmål kan læremidlerne og/eller læreren motivere eleverne til i højere grad selv at reflektere og søge mere information, således at undervisningen bliver mindre lærerstyret og mere lagt an på, at eleverne genererer ny viden og reflekterer over, hvilken betydning bestemte historiske hændelser og udviklinger har for nutiden.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato31 maj 2017
    Antal sider12
    StatusUdgivet - 31 maj 2017
    BegivenhedThe 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. - University of Southern Denmark, Odense, Danmark
    Varighed: 29 maj 201731 maj 2017
    Konferencens nummer: 6

    Konference

    KonferenceThe 6th NoFa-conference 2017
    Nummer6
    LokationUniversity of Southern Denmark
    LandDanmark
    ByOdense
    Periode29/05/1731/05/17

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater