Abstract
Artiklen beskriver viden om sygeplejestuderendes og underviseres erfaringer med problembaseret læring implementeret i sygeplejerskeuddannelsen i Vejle 2008-20011. Metoden er phenomenologisk-hermaneutisk og inspireret af P. Ricoeurs fortolkningsteori. Der benyttes fokusgruppeinterviews, par interview og individuelle interview med deltagelse af 11 sygeplejestuderende og 6 undervisere. Fundene beskrives metaforisk som: "At knække læringskoden-dynamisk læring", "Problembaseret læring: energigivende-utilfredsstillende" og "Den problembaserede lærerolle: traditionel-facilitator". I studiet konkluderes, at der er grupper af studerende der opnår dynamisk læring gennem PBL, men også studerende der har problemer med selvstændig læring, hvilket kræver særlig opmærksomhed og metodisk variation, der understøtter hvorledes læringskoden kan knækkes med hensyn til gruppeprocesser og individuel læring. Nogle studerende oplever PBL som fornøjelig, energigivende og som et godt instrument, medens andre oplever læringen som langsommelig og vanskelig, og specielt i begyndelsen af uddannelsen kan det være vanskeligt at forstå problembaseret læring og håndtere egen læring. Metaforen vedrørende lærerrollen belyser spændingen mellem de problembaserede ideer og traditionel læring herunder facilitatorrollen, organisationsstrukturen og den kritiske dialog om læring, hvor sigtet er ikke at miste viden i de studerendes læring men istedet at bygge bro mellem erfaringsforskelle og være opmærksom på udviklingsmulighederne i undervisningspraksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Vård i Norden |
Vol/bind | 32 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 36-40 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 0107-4083 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- professionsdidaktik
- Erfaringer, metafor, sygeplejestuderende, problembaseret læring, Ricoeur, undervisere