Problemers sociale udviklingshistorie: elevperspektiver på inklusion

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel udforskes, hvordan en forståelse for ”problemers sociale udviklingshistorie” kan hjælpe til at fastholde et blik for, at vanskeligheder i skolen må forstås situeret som knyttet til modsætningsfyldte hverdagsbetingelser, som skolens deltagere både agerer i, og på forskellig vis bidrager til at skabe. Jeg anlægger det perspektiv, at mange parter bidrager til at skabe betingelser for, hvordan vanskeligheder i skolens hverdag udvikler sig til at blive alvorlige problemer, men når professionelle intervenerer, er det ofte i relation til enkeltelever. Skoleproblemer har med andre ord en historie, der er blevet til i sociale udviklingsprocesser i skolen. Ofte udpeges årsagen til problemer i den enkeltes personlige udviklingshistorie eller familiemæssige baggrund og dermed forsvinder det ud af syne, at skolen, der udgør en særlig kontekst for børns hverdagsliv og opvækst, skaber forskellige udviklingsbetingelser for forskellige børn.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind56
Udgave nummer2
Sider (fra-til)85-101
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • inklusion
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater