Abstract
Hvad er det, litteraturen kan tilbyde os? Hvilket pædagogisk potentiale har den? Hvorledes kan en lærerfaglig analyse være med til at sikre, at litteraturens særlige kvaliteter bliver udnyttet i undervisningen?
Procesorienteret litteraturpædagogik giver en række mulige svar på disse spørgsmål.
Bogen kan læses både som en litteraturpædagogisk introduktion og som et bud på en litteraturpædagogik, der løser konkrete problemer i litteraturundervisningen.
Bogen rummer dels en teoridel, der præsenterer en litteraturpædagogik på et fænomenologisk grundlag, dels en praksisdel, der præsenterer lærerfaglige analyser af fem nyere, danske ungdomsbøger med tilhørende eksempler på, hvordan man kan tilrettelægge undervisningen i de analyserede romaner.
Procesorienteret litteraturpædagogik giver en række mulige svar på disse spørgsmål.
Bogen kan læses både som en litteraturpædagogisk introduktion og som et bud på en litteraturpædagogik, der løser konkrete problemer i litteraturundervisningen.
Bogen rummer dels en teoridel, der præsenterer en litteraturpædagogik på et fænomenologisk grundlag, dels en praksisdel, der præsenterer lærerfaglige analyser af fem nyere, danske ungdomsbøger med tilhørende eksempler på, hvordan man kan tilrettelægge undervisningen i de analyserede romaner.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Dansklærerforeningens Forlag |
Udgave | 1. udgave |
Antal sider | 210 |
ISBN (Trykt) | 978-87-799-6016-9 |
Status | Udgivet - 2004 |
Emneord
- didaktik
- danskundervisning