Profession og magt

Britta Kusk Nørgaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Pædagogisk arbejde fungerer i en ramme, hvor magten på den ene side optræder med forskellige perspektiver, ofte inspireret af teoretikere som f.eks. Weber, Habermas, Foucault – og på den anden side ses professionsbegrebet med forskellige teoretiske begreber. I kapitlet introduceres lidt andre perspektiver end de traditionelle. Professionen udøves i et felt præget af spændinger og dilemmaer og dermed magt. Derfor undersøges disse træk og de konsekvenser, denne sammenhæng har for pædagogens praksis sammen med perspektiver, som man ikke umiddelbart medtænker vedrørende f.eks. etik og symmetri?
OriginalsprogDansk
TitelPædagogen som myndighedsperson : En grundbog
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Torsten Erlandsen
Antal sider18
UdgivelsesstedKbh.
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato15 maj 2017
Sider141 -158
ISBN (Trykt)978-87-593-2627-5
StatusUdgivet - 15 maj 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Foucault
  • Habermas
  • Weber
  • empowerment
  • magt
  • profession
  • pædagoger
  • retfærdighed

Citationsformater