Professionaliseringens indre barrierer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Der peges på en række åbenlyse forudsætninger for et professionsløft af lærerstanden og der kastes desuden lys på mere upåagtede problemstillinger, som har svært ved at finde vej i såvel videnskabelige deloffentligheder som i den brede offentlige debat. Der argumenteres for, at vejen til en professionel (gen)myndiggørelse af læreren dels går over tilvejebringelsen af en række kendte forudsætninger (læreruddannelse baseret på forskning, råderum i professionsudøvelsen, klare mål), dels går over en række indre barierer for professionalisering, der er mindre synlige og velbeskrevne. Disse mindre synlige træk adresseres som på den ene side en stærk nærhedsorientering, en nærværets metafysik, der kendetegner dansk skolekultur, og på den anden side en stærk lønmodtagerstrategi, der præger danmarks Lærerforening
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftPaideia
    Vol/bind2012
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)8-22
    Antal sider15
    ISSN1904-9633
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • folkeskolen
    • lærere
    • læreruddannelse
    • professionalisering
    • professioner
    • skolekultur

    Citationsformater