Abstract
I denne artikel fremlægges resultaterne af forsknings- og udviklingsprojektet ”Principledet professionalisme i udviklingen af den pædagogiske læreplan i dagtilbud”. Projektet handler om, hvordan man på en professionel og pædagogisk måde kan arbejde med en styrket pædagogisk læreplan i dagtilbud. Projektet er gennemført som professionscirkler med et integreret forskningsspor i samarbejde med to daginstitutioner i Aarhus Kommune. Formålet har været at finde spor af en ny form for professionalisme, en professionalisme, den britiske professionsforsker Ivor Goodson kalder ”principledet professionalisme”. Det er en form for professionalisme, der hviler på sociale og etiske principper, og som fastholder de professionelles fagpersonlige engagement i et åbent samarbejde med omverdenen. I professionscirklerne i projektet findes der klare empiriske spor af en principledet professionalisme i det, vi kalder professionalismens spændingsfelt. Gennem projektet udvikles en tankefigur, der kan være med til at identificere elementerne i den principledede professionalisme. Tankefiguren kan bruges i den løbende refleksion i det pædagogiske arbejde og som grundlag for en løbende dokumentation og evaluering af praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 79-95 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- pædagoguddannelsen