Professionalitet og medlemsdemokrati: en særlig pædagogisk udspændthed?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Artiklens baggrund er et kombineret lærings- og udviklingsforløb baseret på aktionslæring gennemført i Fountain House København 2016 - 2017. Artiklen belyser centrale problemstillinger inden for et socialpsykiatrisk dagtilbud, der omhandler ændrede samfundsmæssige vilkår og krav til indsatsen, særlige krav til den professionelle i forhold til at navigere mellem en medarbejderrolle og medlemsdemokrati samt udfordringer i forhold til medlemsdeltagelse og frivillighed. Disse problemstillinger bliver sat ind i en teoretisk ramme og analyseret ud fra konstruktion af passende adfærd Kofoed (2003), et begreb om udspændthed (Kofoed 2003 & Neidel 2011) samt Erving Goffmans begreber om frontstage og backstage (Jacobsen & Kristiansen 2014). Analyserne viser en kompleks praksis udspændt mellem forskelligrettede krav og forventninger og med stadige forhandlinger, som både medarbejdere og medlemmer må forholde sig til for at opretholde og udvikle den selvsamme praksis. Ligeledes viser analyserne, at medarbejderne må navigere i denne kompleksitet i forhold til at udspille deres faglighed i et frontstage backstage spil.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
    Vol/bind20
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)95-104
    Antal sider10
    ISSN1398-3717
    StatusUdgivet - dec. 2017

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Socialt arbejde og sociale forhold
    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater