Professionel læring gennem undersøgelse af elevernes læring: - eksempler fra QUEST/naturfag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

I kapitlet redegøres for ideen bag QUEST projektet, der var designet baseret på både naturfagsdidaktisk forskning og forskning i professionelle læringsfællesskaber. Der refereres endvidere til resultater fra følgeforskning, der har fulgt fire års arbejde med fagteam - og netværksbaseret professionel udvikling. Forskningen har både haft fokus på udvikling i samarbejdet og på naturfagsundervisningen. Til slut præsenteres en model der illustrerer, hvordan et fagteam kan arbejde med undersøgelser i og af klasserumspraksis, både som læringsfælleskab og løbende ifm. lærerens egen undervisning.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden
RedaktørerThomas Albrechtsen
Antal sider14
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2016
Sider191-204
ISBN (Trykt)978-87-7160-186-2
StatusUdgivet - 2016
NavnUndervisning og Læring

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater

Nielsen, B. L. (2016). Professionel læring gennem undersøgelse af elevernes læring: - eksempler fra QUEST/naturfag. I T. Albrechtsen (red.), Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden (s. 191-204). Dafolo. Undervisning og Læring