Abstract
I artiklen formidles et bud på, hvordan man i uddannelsesnutid kan arbejde med at forstå og påvirke professions- og samfundsfremtid med fokus på velfærdsteknologi. Artiklen kombinerer analyser af den velfærdsteknologiske udvikling med perspektiver på refleksiv professionssocialisering, og jeg fremsætter på den baggrund et overordnet bud på et uddannelsesdesign, der gennem aktiv inddragelse af professionsfremtidsdimensionen søger at understøtte udvikling af de studerendes professionelle refleksivitet og fantasi. Det sker med henblik på at uddanne fremtidens professionelle til at kunne indgå i reflekteret og kontekstsensitiv udvikling af professionspraksis i samspil med nye muligheder og nye begrænsninger i form af bl.a. velfærdsteknologiske løsninger. Videre konkretiseres dette overordnede uddannelsesdesign via eksemplificeringer af tilgange og erfaringer fra VIOL-projektets tværprofessionelle innovationsforløb og forsøg med innovationspraktikker.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Velfærd, teknologi og læring : i et professionsperspektiv |
Redaktører | Kathrine Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo |
Antal sider | 23 |
Udgivelsessted | Sorø |
Forlag | UCSJ Forlag |
Publikationsdato | 2015 |
ISBN (Trykt) | 978-87-927-1732-0 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- velfærdsteknologi
- professionsarbejde
- uddannelsesudvikling