Professionel udvikling for naturfagslærere: tematiseret med data fra KiU og QUEST

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

De professionelle udviklingsprojekter KiU og QUEST analyseres i et tværgående perspektiv for karakteristiske oplevede udbytter, udfordringer og muligheder for professionel læring. Analyse og diskussion forankres bl.a. i et sæt teoretisk baserede tematiseringer ift. generelt design af udviklingsaktiviteter. Analysen viser, at erfaringsudveksling med kolleger fremhæves på tværs af modeller. KiU-lærere
fremhæver desuden øget selvtillid i samspil med elever og kolleger, foranlediget af den formelle uddannelse i undervisningsfaget. Fagdidaktisk indhold kan give ejerskab og danne afsæt for læring og ny fagforståelse og professionel identitet (phronesis), men pædagogisk teori og forskning kan også være svært at knytte meningsfuldt til egen professionelle praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Udgave nummer4
Sider (fra-til)19-38
Antal sider20
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • naturfag

Citationsformater