Professionelle fællesskaber i digitale miljøer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Denne bog giver nogle bud på, hvordan et visionært og åbent samarbejde mellem pædagogisk professionelle, der fokuserer på elevers læring og undersøgelser af praksis, kan være med til at fremme en fælles fagdidaktisk viden. En fagdidaktisk viden er kendetegnet ved evnen til at kunne formidle fagligt indhold på en måde, der er tilpasset en bestemt gruppe elevers forståelse. Den udgør en væsentlig del af lærerens samlede professionelle kompetence. Da lærerens fagdidaktiske viden kan have en tendens til at være overvejende personlig og privat, fordi den primært aktiveres i klasseundervisningen, ligger der en udfordring i, hvordan den i højere grad kan deles med andre i skolen og dermed omformes til en kollektiv ekspertise.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden
RedaktørerThomas R. S. Albrechtsen
Antal sider12
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2016
Sider165-176
ISBN (Trykt)978-87-7160-186-2
StatusUdgivet - 2016
NavnUndervisning og læring

Emneord

  • Informations- og kommunikationsteknologi, og e-læring
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater

Holmboe, P., & Hachmann, R. (2016). Professionelle fællesskaber i digitale miljøer. I T. R. S. Albrechtsen (red.), Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden (s. 165-176). Dafolo. Undervisning og læring