Professionelles forståelser af børns særlige behov

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen er blevet til i forbindelse med gennemførelsen af et forskningsprojekt på en døgninstitution for børn og unge i sociale vanskeligheder. På baggrund af en række observationer i tolvårige Lauras hverdagsliv under hendes ophold på døgninstitutionen, analyseres de måder professionelle definerer hendes problemer og tilrettelægger omsorgen for hende.
Analyserne peger på, at professionelles perspektiver på børns ”særlige behov” ofte er begrænsede til deres egen institutionelle kontekst. I et moderne samfund lever børn imidlertid et hverdagsliv på tværs af flere kontekster, og et sådant perspektiv kan pege på betydningen af at forstå børns ”særlige behov” ikke som iboende børnenes personlighed, men som knyttet til udfordringer og forandringer i deres ofte sammensatte og konfliktfyldte hverdagsliv. Når fokus flyttes fra børnenes personlighed til deres deltagelse i sociale kontekster, bliver spørgsmål om adgang til fællesskaber og sociale deltagelsesmuligheder relevante, herunder hvordan professionelle støtter op om børnenes sociale deltagerbaner på tværs af de steder de færdes i hverdagslivet. Artiklen argumenterer for, at professionelles forståelser af børns særlige behov må baseres på en udforskning af engagementer, problemer og konflikter i børnenes hverdagsliv set ud fra deres perspektiver– og gennem et samarbejde med børnenes omsorgspersoner, de mange steder de færdes.
OriginalsprogDansk
TitelDøgninstitutionen : Modsætninger og strategier når børn og unge anbringes
RedaktørerTine Egelund, Turf Böcker Jakobsen
Antal sider25
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato18 maj 2011
Udgave1
Sider91-116
ISBN (Trykt)978-87-412-5545-3
StatusUdgivet - 18 maj 2011

Emneord

  • social deltagelse
  • socialpædagogik
  • tværprofessionalitet
  • døgninstitutioner
  • forældre

Citationsformater