Professionsetik i skole- og fritidspædagogik

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Hvad er etik? Hvad vil det sige at tænke etik? Hvordan hænger etik og refleksion sammen? Hvad er refleksion? Det er nogle af de spørgsmål, dette kapitel vil tage udgangspunkt i. Først handler det om, hvorfor etik er relevant i forhold til pædagogens arbejde på skole og fritidsområdet. Dernæst diskuteres, hvad etik egentlig er, og sammenhængen mellem etik og moral, etik og refleksion, praksis og etik. Endelig rettes fokus mod professionsetikken og mod, hvordan etikken er medvirkende til at for en egentlig professionsidentitet, samt sammenspillet mellem pædagogiske kundskaber og etik.
    OriginalsprogDansk
    TitelPædagogik i skole og fritid
    RedaktørerDavid Thore Gravesen
    Antal sider14
    Udgivelsessted[Kbh.]
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2017
    Sider63-77
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)978-87-412-6555-1
    StatusUdgivet - 2017

    Emneord

    • folkeskolen
    • for pædagoguddannelse
    • fritidspædagogik
    • lærebøger
    • pædagogik
    • pædagogisk arbejde
    • pædagogisk teori
    • skolefritidsordninger
    • Skoler, fag og institutioner

    Citationsformater