Abstract
Hvad er etik? Hvad vil det sige at tænke etik? Hvordan hænger etik og refleksion sammen? Hvad er refleksion? Det er nogle af de spørgsmål, dette kapitel vil tage udgangspunkt i. Først handler det om, hvorfor etik er relevant i forhold til pædagogens arbejde på skole og fritidsområdet. Dernæst diskuteres, hvad etik egentlig er, og sammenhængen mellem etik og moral, etik og refleksion, praksis og etik. Endelig rettes fokus mod professionsetikken og mod, hvordan etikken er medvirkende til at for en egentlig professionsidentitet, samt sammenspillet mellem pædagogiske kundskaber og etik.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik i skole og fritid |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | [Kbh.] |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2017 |
Sider | 63-77 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6555-1 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- folkeskolen
- for pædagoguddannelse
- fritidspædagogik
- lærebøger
- pædagogik
- pædagogisk arbejde
- pædagogisk teori
- skolefritidsordninger
- Skoler, fag og institutioner