Professionsidentitet på tværs: Hvordan er vi som professionelle, hvordan er jeg, og hvad tænker de andre?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

147 Downloads (Pure)

Abstract

I artiklen diskuteres forskelle og lighe- der vedrørende professionel identitet og professionsidentitet på lærerud- dannelsen, sygeplejerskeuddannelsen og ernæring og sundhedsuddannelsen.I teoretisk baggrund fremhæves, at professionernes kollektive identitet og den enkeltes professionelle identitet er i bevægelse og til forhandling. Der henvises til internationale studier om læreruddannelse og sygeplejerskeud- dannelse, men der mangler komparative studier. Artiklens empiriske materiale er gruppeinterview med studerende og undervisere, analyseret med refleksiv tematisk analyse. Begge grupper er spurgt om gruppeidentitetsforståelse og oplevelser med ekstern forståelse af professionen (baseret på billeder), og de studerende til deres (begyndende) professionelle identitet.
Analysen viser, at der i alle professionerne arbejdes med omsorg, empati og relationer, men der er forskelle, fx leder informanternes refleksion over ekstern forståelse af professionerne til diskussion af uddan- nelsesspecifikke stereotyper. Særligt de lærerstuderende har oplevet at skulle forsvare uddannelsesvalg i omgangs- kreds og familie, og de positionerer sig modsat det udbredte billede af formid- ling ved en tavle. Fra sygeplejerskeud- dannelsen udfordres billedet af ‘den søde pige’, der refereres til den aktuelle politiske kamp og til professionsidenti- tet i opbrud. For ernæring og sundheds- uddannelsen formuleres kerneværdier som evidensbasering og respekt for individet, men det er svært at indkredse professionsidentiteten, hvilket kan være udtryk for, at det er en yngre og mere diffus profession.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind19
Udgave nummer36
Sider (fra-til)38-48
Antal sider11
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • professionsidentitet

Citationsformater