Projekter pr. år
Abstract
I denne artikel undersøges betydningen af studiegrupper for studerendes integration på professionsbacheloruddannelser. Artiklen tager teoretisk afsæt i Vincent Tintos begreber om social og faglig integration. Baseret på en kvalitativ analyse af interviews med 35 professionsbachelorstuderende finder undersøgelsen, at de studerende oplever, at studiegrupper ikke blot kan integrere dem fagligt og socialt på deres uddannelser, men at studiegrupper også kan have professionsintegrerende effekter. Gennem studiegruppesamarbejdet kan de studerende træne professionsrelevante samarbejdskompetencer, ligesom de får mulighed for at udforske deres forestillinger om professionen, og hvem de selv er som professionelle.
Artiklen foreslår derfor at supplere Tintos begreber om faglig og social integration med begrebet professionsintegration i analyser af professionsbachelorstuderendes trivsel og fastholdelse.
Artiklen foreslår derfor at supplere Tintos begreber om faglig og social integration med begrebet professionsintegration i analyser af professionsbachelorstuderendes trivsel og fastholdelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk pædagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 97-113 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - dec. 2023 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- faglig integration
- professionsintegration
- social integration
- studiegruppe
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Studiegruppeundersøgelse
Glavind, J. (Projektleder), Helmig, D. (Projektdeltager), Lindholm, J. (Projektdeltager), Ellekrog, A. (Projektdeltager), Terp, M. B. (Projektdeltager), Rosholm, K. (Projektdeltager) & Deurs, A. B. V. (Projektdeltager)
01/05/21 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Forskning
Fil