Professionsintegration - studiegrupper som professionelle arbejdsfællesskaber

Johanne Grøndahl Glavind, Ditte Graversgård Hansen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    I denne artikel undersøges betydningen af studiegrupper for studerendes integration på professionsbacheloruddannelser. Artiklen tager teoretisk afsæt i Vincent Tintos begreber om social og faglig integration. Baseret på en kvalitativ analyse af interviews med 35 professionsbachelorstuderende finder undersøgelsen, at de studerende oplever, at studiegrupper ikke blot kan integrere dem fagligt og socialt på deres uddannelser, men at studiegrupper også kan have professionsintegrerende effekter. Gennem studiegruppesamarbejdet kan de studerende træne professionsrelevante samarbejdskompetencer, ligesom de får mulighed for at udforske deres forestillinger om professionen, og hvem de selv er som professionelle.
    Artiklen foreslår derfor at supplere Tintos begreber om faglig og social integration med begrebet professionsintegration i analyser af professionsbachelorstuderendes trivsel og fastholdelse.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk pædagogisk Tidsskrift
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)97-113
    Antal sider17
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - dec. 2023

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv
    • faglig integration
    • professionsintegration
    • social integration
    • studiegruppe

    Citationsformater