Abstract
Forskningsprojektet Professionslæring i praksis startede i slutningen af 1997.
Projektet blev til i et samarbejde mellem Institut for Filosofi, Pædagogik og
Retorik, Københavns Universitet samt Danmarks Pædagogiske Institut, der i
dag er en del af Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU). Projektet blev finansieret af de to institutter, men først og fremmest af en bevilling fra Forskningsrådene.
Forskningsprojektets historie (1997-2003) har ikke været upåvirket af de
ændringer, der i de senere år har fundet sted inden for pædagogisk forskning i
Danmark. Således startede Martin Bayer som forskningsadjunkt på Københavns
Universitet på projektet i 1998, men har siden 2001 været ansat på Institut for
Curriculumforskning på DPU. Ulf Brinkkjær var ansat som projektforsker på
Danmarks Pædagogiske Institut frem til instituttets fusion med Danmarks
Lærerhøjskole og Danmarks Pædagoghøjskole i 2000 og har siden været ansat
på Institut for Pædagogisk Sociologi på DPU.
Projektet var en enestående chance for at arbejde videre med problemstillinger
fra vores ph.d.-studier. Det gav os betingelser for at arbejde i dybden med
for dansk pædagogisk forskning nye og påtrængende problemstillinger, nemlig
spørgsmålet om og studiet af hvordan nyuddannede læreres og pædagogers
møde med pædagogisk praksis rent faktisk udfoldes.
Projektet blev til i et samarbejde mellem Institut for Filosofi, Pædagogik og
Retorik, Københavns Universitet samt Danmarks Pædagogiske Institut, der i
dag er en del af Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU). Projektet blev finansieret af de to institutter, men først og fremmest af en bevilling fra Forskningsrådene.
Forskningsprojektets historie (1997-2003) har ikke været upåvirket af de
ændringer, der i de senere år har fundet sted inden for pædagogisk forskning i
Danmark. Således startede Martin Bayer som forskningsadjunkt på Københavns
Universitet på projektet i 1998, men har siden 2001 været ansat på Institut for
Curriculumforskning på DPU. Ulf Brinkkjær var ansat som projektforsker på
Danmarks Pædagogiske Institut frem til instituttets fusion med Danmarks
Lærerhøjskole og Danmarks Pædagoghøjskole i 2000 og har siden været ansat
på Institut for Pædagogisk Sociologi på DPU.
Projektet var en enestående chance for at arbejde videre med problemstillinger
fra vores ph.d.-studier. Det gav os betingelser for at arbejde i dybden med
for dansk pædagogisk forskning nye og påtrængende problemstillinger, nemlig
spørgsmålet om og studiet af hvordan nyuddannede læreres og pædagogers
møde med pædagogisk praksis rent faktisk udfoldes.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag |
---|---|
ISBN (Trykt) | 978-87-7124-673-5 |
Status | Udgivet - 2014 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- lærere
- nyuddannede
- pædagoger
- pædagogisk arbejde
- forskning
- erfaring
- forskningsrapporter