Projekter pr. år
Abstract
Denne rapport er den første af flere ’vidensprodukter’ fra projektet ’Professionsretning af fagpakker, SSO, dansk og matematik på den toårige hf mod udvalgte professioner og erhvervsområder’ (2025-2027), som har til formål ”at styrke professionsretning og praksisorientering af udvalgte fag og
fagområder i det toårige HF”. Rapporten er udarbejdet som en del af den til projektet tilknyttede følgeforskning, som sker i et samarbejde mellem VIA og SDU, nærmere bestemt som del af den indledende vidensafdækning, der skal informere de efterfølgende faser med forløbsudvikling og kompetenceudvikling. Hensigten med rapporten er således, at den skal fungere som vidensgrundlag i en konkret udviklingsproces, som skal ske i samarbejde mellem hf-lærere og undervisere fra professionshøjskole og erhvervsakademi.
Rapporten er udarbejdet forår 2025, hvor processen med empiriske interviewundersøgelser og teoretisk begrebsudvikling er foregået delvist parallelt. De første afsnit handler om baggrund og begrebsforståelser. Dette er baseret på de indledende litteraturstudier og præsenteres med en vis teoretisk
tyngde. Derefter følger afsnit med nogle refleksions- og dialogmodeller og didaktiske principper, der er rettet mod anvendelse i den konkrete udviklingsproces. Til slut følger afsnit om aktørperspektiver, der er baseret på interview og præsenterer et kondenseret indblik i lederes, læreres og elevers perspektiver og erfaringer, bl.a. fra tidligere indsatser og projekter.
fagområder i det toårige HF”. Rapporten er udarbejdet som en del af den til projektet tilknyttede følgeforskning, som sker i et samarbejde mellem VIA og SDU, nærmere bestemt som del af den indledende vidensafdækning, der skal informere de efterfølgende faser med forløbsudvikling og kompetenceudvikling. Hensigten med rapporten er således, at den skal fungere som vidensgrundlag i en konkret udviklingsproces, som skal ske i samarbejde mellem hf-lærere og undervisere fra professionshøjskole og erhvervsakademi.
Rapporten er udarbejdet forår 2025, hvor processen med empiriske interviewundersøgelser og teoretisk begrebsudvikling er foregået delvist parallelt. De første afsnit handler om baggrund og begrebsforståelser. Dette er baseret på de indledende litteraturstudier og præsenteres med en vis teoretisk
tyngde. Derefter følger afsnit med nogle refleksions- og dialogmodeller og didaktiske principper, der er rettet mod anvendelse i den konkrete udviklingsproces. Til slut følger afsnit om aktørperspektiver, der er baseret på interview og præsenterer et kondenseret indblik i lederes, læreres og elevers perspektiver og erfaringer, bl.a. fra tidligere indsatser og projekter.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | VIA University College & SDU |
---|---|
Antal sider | 46 |
Status | Udgivet - 2025 |
Projekter
- 1 Igangværende
-
Professionsrettet og praksisorienteret ungdomsuddannelse: Samarbejde, samspil og overgange
Nielsen, B. L. (Projektleder), Poulsen, B. K. (Projektleder), Duch, H. (Projektleder), Fink, L. D. (Projektleder) & Hansen, K. K. (Projektleder)
01/02/25 → 30/11/27
Projekter: Projekt › Forskning
Fil