Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser

Jan Jaap Rothuizen (Redaktør), Jakob Ditlev Bøje (Redaktør), Aslaug Kristiansen (Redaktør), Jan G. Nyckel (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingAntologiForskningpeer review

Abstract

Nordiske lærer- og pædagoguddannelser – og professioner – har i øjeblikket en række fælles udfordringer: Det er svært at tiltrække studerende til uddannelserne, og det er svært at fastholde de studerende, som søger ind. Uddannelserne kæmper med statusproblemer i sammenligning med andre og mere profilerede uddannelser såsom jura, medicin, psykologi og naturvidenskab. Den politiske styring af uddannelserne er omdiskuteret og svingende, og der iværksættes hyppigt reformer. I arbejdet er der mange, som stopper – også helt nyuddannede – og vilkårene beskrives ofte som rå og utilfredsstillende, til tider meningsløse. Det er svært at fastholde det engagement og den betydning, man tillagde det at blive lærer eller pædagog.

Man kan således, med en vis forsigtighed, tale om en krise i nordiske lærer- og pædagoguddannelser og -professioner. Dette er en kompleks krise, og det er klart, at uddannelserne ikke selv kan løse alle problemerne. Men noget kan gøres via uddannelserne.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Antal sider230
ISBN (Elektronisk)978-87-408-3509-0
StatusUdgivet - jan. 2024

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • meningstab
  • meningsdannelse
  • rekruttering
  • nordiske lande
  • læreruddannelse
  • pædagoguddannelse

Citationsformater