Projekt ”Fagligheder i spil”

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

2 Downloads (Pure)

Abstract

Hvilke typer af viden er i spil, når skoler udsættes for reformer eller andre former for eksternt pres og omsætter dette pres til ny praksis?
Dette spørgsmål er centralt i projektet Fagligheder i Spil. Vi følger danske skolers arbejde med at omsætte den aktuelle ”Reform 2014” til praksis og er med i diverse forskellige formelle fora i skolerne (team, afdelingsmøder, ledermøder m.fl.). Projektet trækker på en videnstypelogisering inspireret af Qvortrup og Keiding (”Systemteori og didaktik”, 2014). Foreløbige resultater peger på, at læreres grundfagligheder - pædagogisk-didaktisk viden som hovedsageligt er teoretisk/filosofisk i sin karakter - har vanskeligt ved at komme til stede i de nævnte omsætningsprocesser. Den lokale ’empiriske’ og stærkt kontekstbundne viden dominerer til gengæld. Meget tyder på, at det professionelle handlerum, som potentielt er til stede i den enkelte skoles hverdagspraksis, tilsyneladende ikke ’udfyldes’ af lærerprofessionens grundviden. Resultatet er ofte tab af professionel mening i egen praksis og i denne forstand en form for intern deprofessionalisering i skolens hverdagspraksis.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2016
Antal sider1
StatusUdgivet - 2016
Begivenhednordpro 2016: Professions at the interface of the knowledge society and the audit society: Changing conditions and contemporary challenges - Lund universitet, Lund, Sverige
Varighed: 26 okt. 201628 okt. 2016
Konferencens nummer: 2016
http://www.soch.lu.se/nordpro-2016/nordpro-konferensen-2016

Konference

Konferencenordpro 2016
Nummer2016
LokationLund universitet
LandSverige
ByLund
Periode26/10/1628/10/16
Internetadresse

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater