Abstract
Hvilke typer af viden er i spil, når skoler udsættes for reformer eller andre former for eksternt pres og omsætter dette pres til ny praksis?
Dette spørgsmål er centralt i projektet Fagligheder i Spil. Vi følger danske skolers arbejde med at omsætte den aktuelle ”Reform 2014” til praksis og er med i diverse forskellige formelle fora i skolerne (team, afdelingsmøder, ledermøder m.fl.). Projektet trækker på en videnstypelogisering inspireret af Qvortrup og Keiding (”Systemteori og didaktik”, 2014). Foreløbige resultater peger på, at læreres grundfagligheder - pædagogisk-didaktisk viden som hovedsageligt er teoretisk/filosofisk i sin karakter - har vanskeligt ved at komme til stede i de nævnte omsætningsprocesser. Den lokale ’empiriske’ og stærkt kontekstbundne viden dominerer til gengæld. Meget tyder på, at det professionelle handlerum, som potentielt er til stede i den enkelte skoles hverdagspraksis, tilsyneladende ikke ’udfyldes’ af lærerprofessionens grundviden. Resultatet er ofte tab af professionel mening i egen praksis og i denne forstand en form for intern deprofessionalisering i skolens hverdagspraksis.
Dette spørgsmål er centralt i projektet Fagligheder i Spil. Vi følger danske skolers arbejde med at omsætte den aktuelle ”Reform 2014” til praksis og er med i diverse forskellige formelle fora i skolerne (team, afdelingsmøder, ledermøder m.fl.). Projektet trækker på en videnstypelogisering inspireret af Qvortrup og Keiding (”Systemteori og didaktik”, 2014). Foreløbige resultater peger på, at læreres grundfagligheder - pædagogisk-didaktisk viden som hovedsageligt er teoretisk/filosofisk i sin karakter - har vanskeligt ved at komme til stede i de nævnte omsætningsprocesser. Den lokale ’empiriske’ og stærkt kontekstbundne viden dominerer til gengæld. Meget tyder på, at det professionelle handlerum, som potentielt er til stede i den enkelte skoles hverdagspraksis, tilsyneladende ikke ’udfyldes’ af lærerprofessionens grundviden. Resultatet er ofte tab af professionel mening i egen praksis og i denne forstand en form for intern deprofessionalisering i skolens hverdagspraksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2016 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 2016 |
Begivenhed | nordpro 2016: Professions at the interface of the knowledge society and the audit society: Changing conditions and contemporary challenges - Lund universitet, Lund, Sverige Varighed: 26 okt. 2016 → 28 okt. 2016 Konferencens nummer: 2016 http://www.soch.lu.se/nordpro-2016/nordpro-konferensen-2016 |
Konference
Konference | nordpro 2016 |
---|---|
Nummer | 2016 |
Lokation | Lund universitet |
Land | Sverige |
By | Lund |
Periode | 26/10/16 → 28/10/16 |
Internetadresse |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv