TY - CHAP
T1 - Projekt Uddannelseshospitalet
T2 - med særligt fokus på lektorers funktion som en del af den kliniske uddannelsespraksis
AU - Højbjerg, Karin Holst
AU - Støier, Louise
AU - Knudsen, Karin Bæk
AU - Evron, Lotte Orr
PY - 2024/1
Y1 - 2024/1
N2 - Kapitel 15Projekt Uddannelseshospitalet– med særligt fokus på lektorers funktion som en del af den kliniske uddannelsespraksisKarin Højbjerg, Louise Støier, Karin Bæk Knudsen og Lotte EvronProjekt Uddannelseshospitalet har til formål at skabe en uddannelsesmodel, der styrker de studerendes kliniske kompetencer gennem stærkere kobling mellem teori og praksis i et nytænkende, tværprofessionelt læringsmiljø. Ét centralt element i projektet er, at undervisere fra professionshøjskolen (PH), dvs. lektorer, gennem dagligt fremmøde aktivt deltager i den kliniske del af de sygeplejestuderendes uddannelse. I dette kapitel vil vi vise, hvordan lektorerne bidrager med at styrke bedre overgang mellem teori og praksis. De foreløbige analyser viser, at lektorernes særlige position, som repræsentanter for den teoretiske del af uddannelsen, giver en gennemslagskraft både overfor de studerende og det faste plejepersonale, så både læringskultur og sygeplejefaglig kultur styrkes. Erfaring med klasserumsledelse og nærheden til teorierne ser ud til at give legitimitet i vejledning, supervision og simulationsundervisning. Lektorerne indgår ikke i normeringen til den daglige drift af patientforløbene, hvorfor de er mere frie til at lave ‘timeouts’ og etablere læringssituationer eller tale om trivselsproblemer ved akut behov. De bidrager til udvikling af vejlederkompetencer hos afdelingens faste plejepersonale, som har udviklet mere mod på involvering i uddannelsen af de studerende. Desuden bidrager lektorerne til udviklingen af en sygeplejekultur med høje standarder ved at initiere drøftelser og refleksioner over udført sygepleje og vidensgrundlaget bag denne. Lektorernes tilstedeværelse kræver imidlertid en løbende forhandling/afklaring, som også kan udfordre en lektors professionsidentitet.
AB - Kapitel 15Projekt Uddannelseshospitalet– med særligt fokus på lektorers funktion som en del af den kliniske uddannelsespraksisKarin Højbjerg, Louise Støier, Karin Bæk Knudsen og Lotte EvronProjekt Uddannelseshospitalet har til formål at skabe en uddannelsesmodel, der styrker de studerendes kliniske kompetencer gennem stærkere kobling mellem teori og praksis i et nytænkende, tværprofessionelt læringsmiljø. Ét centralt element i projektet er, at undervisere fra professionshøjskolen (PH), dvs. lektorer, gennem dagligt fremmøde aktivt deltager i den kliniske del af de sygeplejestuderendes uddannelse. I dette kapitel vil vi vise, hvordan lektorerne bidrager med at styrke bedre overgang mellem teori og praksis. De foreløbige analyser viser, at lektorernes særlige position, som repræsentanter for den teoretiske del af uddannelsen, giver en gennemslagskraft både overfor de studerende og det faste plejepersonale, så både læringskultur og sygeplejefaglig kultur styrkes. Erfaring med klasserumsledelse og nærheden til teorierne ser ud til at give legitimitet i vejledning, supervision og simulationsundervisning. Lektorerne indgår ikke i normeringen til den daglige drift af patientforløbene, hvorfor de er mere frie til at lave ‘timeouts’ og etablere læringssituationer eller tale om trivselsproblemer ved akut behov. De bidrager til udvikling af vejlederkompetencer hos afdelingens faste plejepersonale, som har udviklet mere mod på involvering i uddannelsen af de studerende. Desuden bidrager lektorerne til udviklingen af en sygeplejekultur med høje standarder ved at initiere drøftelser og refleksioner over udført sygepleje og vidensgrundlaget bag denne. Lektorernes tilstedeværelse kræver imidlertid en løbende forhandling/afklaring, som også kan udfordre en lektors professionsidentitet.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Uddannelseshospitalet
KW - lektorer i klinisk praksis
KW - læringsmiljø
KW - pædagogik
KW - teori og praksis
KW - uddannelsesmodel
KW - Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
KW - patienter med multisygdom
KW - sygepleje
UR - https://gad.dk/bedre-overgange
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788712069317
SP - 211
EP - 222
BT - Bedre overgange
A2 - Dau, Susanne
A2 - Henriksen, Jette
A2 - Tørring, Rebecca
PB - Gad
CY - København
ER -