Projektets logik - Den offentlige sektors paradoks: et studie af tværorganisatoriske projektprocesser og samskabelse med frivillige i en nordjysk ungdomsskole

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Afhandlingen beskæftiger sig med projektbegrebet og med, hvorledes det i den flydende modernitet anvendes som organiserings- og samarbejdsform i den offentlige forvaltning i Danmark. Herunder stilles skarpt på det dilemma, at projekters liv og bevægelse udgør en kompleks udfordring såvel som en potentiel mulighedsskabende arena for fremtidens offentlige sektor. Tværorganisatoriske netværk og organiseringsformer som samskabelse og partnerskaber er nogle af de faktorer, der skaber udfordringer såvel som muligheder for den offentlige sektor som samlet lærende organisation.
Dette dilemma undersøges gennem et kvalitativt studie af et treårigt samskabelsesprojekt, hvor en større nordjysk ungdomsskole i samarbejde med to uddannelsesinstitutioner forsøger at udforske, hvorledes den offentlige sektor systematisk kan anvende frivillige studerende som en måde at innovere og udvikle velfærdsstatens ydelser på. Den metodiske tilgang har været et aktionsforskningsstudie med høj involveringsgrad,
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider248
ISBN (Elektronisk)978-87-7210-040-1
StatusUdgivet - 10 nov. 2017
NavnPh.d.-serien for Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Aalborg Universitet

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Børn og unge
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation

Citationsformater