Abstract
Opgaven er en eksamensopgave fra modul 3 på masteruddannelsen Idræt og Velfærd og undersøger følgende problemformulering:
Hvordan kommer det til udtryk i henholdvis Thisted og Odense Kommunes sundhedspolitik at disse er præget af projektære tendenser?
Hvordan udmønter de projektære tendenser sig på forskellige vis i to konkrete indsatser, henholdsvis BULT og Grib Chancen, hvor fokus er på overvægtige børn og fysisk aktivitet - og med hvilke konsekvenser for rekruttering og fastholdelse af deltagere?
Den anvendte teori var bl.a. Anders Fogh Jensens(2009) teori om projektsamfundet samt Mik- Meyer & Villadsens (2007) Magtens former.
Undersøgelsen viste at projektæretendenser som indvidualisering, individets ansvarliggørelse og behovet for bevægelseshjælp er centrale begreber i de to kommuners sundhedspolitikker.
Den komparative undersøgelse viste bl.a. at den støtte og direkte kontakt, som børnene får fra de sundhedsprofessionelle har en stor betydning for rekruttering og fastholdelse i projektet.
Opgavens resultater kan være inspirerende og væsentlige for psykomotoriske terapeuter eller andre sundhedsprofessionelle, der arbejder i projekter hvor målet er at støtte borgerne til en øget sundhed. Tilgangen til borgerne kan formodentlig have en væsentlig betydning for projektets succes jf. denne opgaves resultater.
Hvordan kommer det til udtryk i henholdvis Thisted og Odense Kommunes sundhedspolitik at disse er præget af projektære tendenser?
Hvordan udmønter de projektære tendenser sig på forskellige vis i to konkrete indsatser, henholdsvis BULT og Grib Chancen, hvor fokus er på overvægtige børn og fysisk aktivitet - og med hvilke konsekvenser for rekruttering og fastholdelse af deltagere?
Den anvendte teori var bl.a. Anders Fogh Jensens(2009) teori om projektsamfundet samt Mik- Meyer & Villadsens (2007) Magtens former.
Undersøgelsen viste at projektæretendenser som indvidualisering, individets ansvarliggørelse og behovet for bevægelseshjælp er centrale begreber i de to kommuners sundhedspolitikker.
Den komparative undersøgelse viste bl.a. at den støtte og direkte kontakt, som børnene får fra de sundhedsprofessionelle har en stor betydning for rekruttering og fastholdelse i projektet.
Opgavens resultater kan være inspirerende og væsentlige for psykomotoriske terapeuter eller andre sundhedsprofessionelle, der arbejder i projekter hvor målet er at støtte borgerne til en øget sundhed. Tilgangen til borgerne kan formodentlig have en væsentlig betydning for projektets succes jf. denne opgaves resultater.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | dec. 2012 |
Antal sider | 20 |
Status | Udgivet - dec. 2012 |
Emneord
- brugerinddragelse
- aktivitet
- bevægelse
- forebyggelse
- fysisk aktivitet
- sundhed
- sundhedsfremme
- empowerment
- bevægelseshjælp
- den motiverende samtale
- magtanvendelse
- mægtiggørelse
- handlekompetence
- ejerskab
- individualisering
- magtanvendelse
- mestring
- styring
- overvægt
- sociale kompetencer