Prototypiske effekter i didaktisk forskning: en sammenlignende fagdidaktisk analyse af ”it-didaktik”

Thomas Illum Hansen, Morten Misfeldt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

It giver anledning til væsentlig forandring af skolens praksis og af hvordan skolens fag udleves. Derfor er it også et fænomen som de eksisterende fagdidaktikker forholder sig til. Samtidigt er der inden for de sidste par årtier skabt et intellektuelt miljø der behandler brugen af it i undervisningssammenhænge, på tværs af forskellige faglige kontekster. Vi betegner dette miljø med begrebet it-didaktik, og formålet med artiklen er at forstå hvilken rolle it-didaktikken spiller i fagdidaktikkens arbejde med at forholde sig til it. Det gør vi ved at sammenligne, hvordan it italesættes i forbindelse med danskfaget og matematikfaget. Hvilke temaer og metaforer for it brug der er dominerede indenfor de to fag, og hvordan ser disse metaforer ud fra andre faglige perspektiver? Vi ser især på metaforerne ”medie/tekst” og ”værktøj/redskab” der er væsentlige i debatten og forskningen omkring brug af it i h.h.v. modersmålsundervisning og matematikundervisning. Derefter undersøger vi, hvilken rolle den brede it-didaktiske diskussion spiller i skolefagets indoptagelse af it.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer13
BogserieCursiv
Vol/bind13
Udgave nummer1
Sider (fra-til)59-79
Antal sider20
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • didaktik

Citationsformater