Provinsens oversete uddannelsesopgave

Eva Gulløv, John Matthias Gulløv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen bygger på et etnografisk feltarbejde i Tønder kommune og belyser, hvad det betyder at vokse op langt fra de store uddannelsescentre, men underlagt udtalte forventninger om at tage uddannelse. Det massive fokus på uddannelse påvirker den enkeltes oplevelse af muligheder og begrænsninger det lokale sted men også de livsformer og den sammenhængskraft, som små provinssamfund bygger på. Artiklen retter opmærksomheden mod nogle uhensigtsmæssige implikationer ved det stærke ’uddannelsesimperativ’, og peger på, at en stedsensitiv pædagogisk målsætning i skolerne vil kunne afhjælpe nogle af provinsens udfordringer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind17
Udgave nummer32
Sider (fra-til)116-125
Antal sider10
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • mobilitet
  • tilknytning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Folkeskole
  • børnehave
  • erhvervsuddanneleser
  • gymnasium

Citationsformater