P.Senge, C.O. Sharmer, J.Jaworsky, B.S. Flowers(2017). Skabende nærvær – om nutidsforståelse og fremtidsvisioner.Århus: Forlaget Klim. 2007. 1. udgave. 235 sider.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelse

Abstract

boganmeldelsen:
I tråd med tidligere udgivelser tilføjer Senge og hans medforfattere endnu en dimension om, hvorledes læring i nutiden influerer på hvilke forandringer og udformninger vi vælger og ønsker i fremtidens arbejds- og privatliv.
Bogen giver et indtryk af, hvorledes læring kan føre til forandring hos den enkelte, således at det både er til gavn for den enkelte, og for fremtidens samfund.
På baggrund af interview med over 150 ledere, forskere og kunstnere formidler bogen gennem eksempler og refleksioner en indsigt i, hvorledes læringen kan føre til visioner for fremtiden. Bogens forfatter hævder, at for at kunne se helheden skal enkeltdelen i sig selv også manifestere helheden. Denne manifestation kommer blandt andet til udtryk i evnen at kunne se tingene indefra, både fra en individuel position samt fra en organisatorisk position. Denne nye indsigt medfører et helt nyt, anderledes udsyn på verden og derigennem skabes en vision for og forandring i fremtiden. For at synliggøre processen for læseren eksemplificeres navngivne personers oplevelser af læring i forskellige sammenhænge, samt hvorledes læringssituationerne har medført vidtrækkende forandringer i deres liv.
Bogen er ikke lettilgængelig, og til tider kan der med den dagbogsagtig sproglige udformning, så som i kapitel fire ” at se med hjertet”, opstå tvivl om hvad der forsøges formidlet til læseren. Overordnet kan de mange fremstillede oplevelser dog fint overføres til andre sammenhænge, og virke som inspirationskilde til læseren.
Bogen kan med sin optimisme og vilje til at vise hvor mange valgmuligheder mennesket har i livet, stimulere læseren til at udfordre og udforske egne synspunkter og synsvinkler, for derved at se nye muligheder og visioner for fremtiden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind18
Udgave nummer3
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 15 jul. 2007

Citationsformater