Psykologiske teorier om intelligens og folkeskolens elevdifferentiering: En analyse af transformationen af psykologiske teorier om intelligens som baggrund for skole-psykologiske og pædagogiske afgørelser vedrørende elevdifferentiering i det 20. århundredes folkeskole

Carsten Bendixen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

    Abstract

    Afhandlingen er en historisk analyse af, hvordan teorier og metoder om intelligens er blevet transformeret til folkeskolens hverdagspraksis. I tre historiske perioder vises det, hvordan begrundelser for anvendelsen af henholdsvis skolepsykologiens intelligenstestning, Piagets forståelse af barnets intellektuelle udvikling og Howard Gardners teori om multiple intelligenser er blevet del af folkeskolens elevdifferentiering. Det vises også, hvordan teorier om intelligens har dannet baggrund for professionsinteresser og aktørpositioneringer inden for folkeskolen.

    Et gennemgående tema er den skolepsykologiske praksis, der fra begyndelsen af 1930’erne etableredes i landets største kommuner og købstæder, og som siden blev en central instans i folkeskolen. Afhandlingen gennemgår, hvordan skolepsykologernes begrundelser for anvendelse af psykometrisk intelligenstestning har været præget af enhedsskolens udvikling fra 1930’erne frem til i dag. Introduktionen af såvel Piagets som Howard Gardners teorier er sket igennem en modstilling til skolepsykologiens intelligenstestning. Der foretages vurderinger og drages konklusioner over intelligensteoriens og intelligenstestningens rolle i folkeskolen. Dette perspektiveres i en kritisk gennemgang af den internationale uddannelsesforskning, der ud fra Foucaults begreb ’governmentality’, betragter psykologien og dens praksisomslag i skoleverdenen som en social teknologi.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde Universitetscenter
    ForlagForskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitetscenter
    Udgave1
    Antal sider293
    ISBN (Trykt)87-91387-15-9
    StatusUdgivet - 2006
    BegivenhedPsykologiske teorier om intelligens og folkeskolens elevdifferentiering -
    Varighed: 1 jan. 2006 → …
    NavnAfhandlinger for Forskerskolen i Livslang Læring

    Konference

    KonferencePsykologiske teorier om intelligens og folkeskolens elevdifferentiering
    Periode01/01/06 → …

    Emneord

    • folkeskolen

    Citationsformater