Pumpet med smarte og fikse metoder

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Mellem teori og praksis – om transfer i professionsuddannelser dokumenterer, hvordan syv udviklingsprojekter fra seks forskellige grunduddannelser ved UC Syddanmark, Campus Esbjerg, har søgt at udvikle og afprøve forskellige måder at styrke samspillet mellem den teoretiske undervisning og læringskontekster knyttet til praktikken / klinikken. Formålet har været at kvalificere de studerendes syntesebestræbelser mellem teori og praksis.

Resultaterne af dette arbejde præsenteres i bogens første del i form af en række kapitler, der samlet tegner et billede af, hvad udviklingsarbejderne førte til. Analyserne har i særlig grad været inspireret af den nyeste forskning i relation til begrebet om transfer. Der har været særligt fokus på at analysere:
•Samspillet mellem den teoretiske undervisning og praktikken/klinikken baseret på undersøgelse af projektaktiviteterne med tilhørende transfermedierende elementer.
•Udviklingen af didaktisk viden med relevans for både uddannelse og profession vurderet på baggrund af analyse af fremmende og hæmmende faktorer for transfer mellem teori og praksis i udviklingsarbejderne.
•Styrkelsen af de studerendes læringsudbytte baseret såvel på undersøgelse af de studerendes opfattelse af udviklingsprojekternes potentialer til at skabe betingelser for transfer som på de eksterne parters vurdering.
Anden del rummer syv artikler, der er skrevet af de ansvarlige for udviklingsarbejderne. Her gør de nærmere rede for formålet, gennemførelsen og resultaterne af deres konkrete udviklingsprojekter.

Bogen yder konkrete bidrag til nytænkning og udvikling med hensyn til refleksioner over planlægning og gennemførelse af undervisning, hvor netop kobling mellem teori og praksis er et afgørende element.
OriginalsprogDansk
TitelMellem teori og praksis : om transfer i professionsuddannelser
RedaktørerFinn Mogensen, Sven Erik Henningsen
Antal sider24
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagVIA Systime
Publikationsdato2013
Sider305 - 329
ISBN (Trykt)978-87-92711-47-2
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • professionsuddannelser

Citationsformater