Projekter pr. år
Abstract
Denne undersøgelse tilvejebringer viden om rammer og vilkår for praktik/klinisk uddannelse på otte sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser på professionshøjskolerne:
• Bioanalytiker
• Ergoterapeut
• Fysioterapeut
• Jordemoder
• Ernæring og sundhed/klinisk diætist
• Psykomotorisk terapeut
• Radiograf
• Sygeplejerske
Der har været flere formål med undersøgelsen. Først og fremmest var det ønsket at undersøge, hvordan den praktiske/kliniske del af uddannelserne har arbejdet med at implementere dele af de studieordningsændringer, der kom
med uddannelsesrevisionen i 2016. Revisionen blev gennemført efter aftale og forhandling mellem repræsentanter fra relevante parter og på baggrund af et forudgående udviklingsarbejde over et par år. Der blev foruden strukturelle
ændringer (bl.a. fra modul- til semesteropbygning, fra national til lokale studieordninger) formuleret nye mål for læringsudbytter vedr. udvikling af studerendes viden, færdigheder og kompetencer på flg. specifikke områder:
• tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde,
• borger/patientinddragelse og
• sammenhængende borger/patientforløb
• Bioanalytiker
• Ergoterapeut
• Fysioterapeut
• Jordemoder
• Ernæring og sundhed/klinisk diætist
• Psykomotorisk terapeut
• Radiograf
• Sygeplejerske
Der har været flere formål med undersøgelsen. Først og fremmest var det ønsket at undersøge, hvordan den praktiske/kliniske del af uddannelserne har arbejdet med at implementere dele af de studieordningsændringer, der kom
med uddannelsesrevisionen i 2016. Revisionen blev gennemført efter aftale og forhandling mellem repræsentanter fra relevante parter og på baggrund af et forudgående udviklingsarbejde over et par år. Der blev foruden strukturelle
ændringer (bl.a. fra modul- til semesteropbygning, fra national til lokale studieordninger) formuleret nye mål for læringsudbytter vedr. udvikling af studerendes viden, færdigheder og kompetencer på flg. specifikke områder:
• tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde,
• borger/patientinddragelse og
• sammenhængende borger/patientforløb
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Roskilde |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitet |
Antal sider | 68 |
DOI | |
Status | Udgivet - mar. 2023 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- kliniske undervisere
- kliniske vejledere
- professionsbacheloruddannelser
Projekter
- 1 Afsluttet
-
UDSiKT, Uddannelsessammenhæng i teori og klinik
Bukhave, E. B. (Projektleder), Lehn, S. (Projektdeltager), Nielsen, C. S. (Projektdeltager), Højbjerg, K. (Projektdeltager) & Engelsen, S. (Projektdeltager)
01/09/20 → 31/07/23
Projekter: Projekt › Forskning