Rammer og vilkår for klinisk uddannelse, undervisning og vejledning på otte sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser: resultater af projekt UDSiKT`s spørgeskemaundersøgelse blandt klinik‐/praktikpersonale

Erling Jelsøe, Elise Bromann Bukhave, Karin højbjerg, Cathrine Sand nielsen, Pelle Korsbæk Sørensen, Søren Engelsen, Sine Lehn

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

Denne undersøgelse tilvejebringer viden om rammer og vilkår for praktik/klinisk uddannelse på otte sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser på professionshøjskolerne:
• Bioanalytiker
• Ergoterapeut
• Fysioterapeut
• Jordemoder
• Ernæring og sundhed/klinisk diætist
• Psykomotorisk terapeut
• Radiograf
• Sygeplejerske
Der har været flere formål med undersøgelsen. Først og fremmest var det ønsket at undersøge, hvordan den praktiske/kliniske del af uddannelserne har arbejdet med at implementere dele af de studieordningsændringer, der kom
med uddannelsesrevisionen i 2016. Revisionen blev gennemført efter aftale og forhandling mellem repræsentanter fra relevante parter og på baggrund af et forudgående udviklingsarbejde over et par år. Der blev foruden strukturelle
ændringer (bl.a. fra modul- til semesteropbygning, fra national til lokale studieordninger) formuleret nye mål for læringsudbytter vedr. udvikling af studerendes viden, færdigheder og kompetencer på flg. specifikke områder:
• tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde,
• borger/patientinddragelse og
• sammenhængende borger/patientforløb
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider68
DOI
StatusUdgivet - mar. 2023

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • kliniske undervisere
  • kliniske vejledere
  • professionsbacheloruddannelser

Citationsformater