Rammer og vilkår for klinisk uddannelse, undervisning og vejledning på otte sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser: Resultater af en spørgeskemaundersøgelse blandt klinik‐/ praktikpersonale

Erling Jelsøe, Elise Bromann Bukhave, Karin Højbjerg, Cathrine Sand Nielsen, Pelle Korsbæk Sørensen, Søren Engelsen, Sine Lehn

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

Abstract

Denne undersøgelse tilvejebringer viden om rammer og vilkår for praktik/klinisk uddannelse på otte sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser på professionshøjskolerne:
• Bioanalytiker
• Ergoterapeut
• Fysioterapeut
• Jordemoder
• Ernæring og sundhed/klinisk diætist
• Psykomotorisk terapeut
• Radiograf
• Sygeplejerske.
Der har været flere formål med undersøgelsen. Først og fremmest var det ønsket at undersøge, hvordan den praktiske/
kliniske del af uddannelserne har arbejdet med at implementere dele af de studieordningsændringer, der kom
med uddannelsesrevisionen i 2016. Revisionen blev gennemført efter aftale og forhandling mellem repræsentanter
fra relevante parter og på baggrund af et forudgående udviklingsarbejde over et par år. Der blev foruden strukturelle
ændringer (bl.a. fra modul- til semesteropbygning, fra national til lokale studieordninger) formuleret nye mål
for læringsudbytter vedr. udvikling af studerendes viden, færdigheder og kompetencer på flg. specifikke områder:
• tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde,
• borger/patientinddragelse og
• sammenhængende borger/patientforløb.
OriginalsprogDansk
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider70
StatusUdgivet - mar. 2023
Udgivet eksterntJa

Citationsformater