Abstract
Denne undersøgelse tilvejebringer viden om rammer og vilkår for praktik/klinisk uddannelse på otte sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser på professionshøjskolerne:
• Bioanalytiker
• Ergoterapeut
• Fysioterapeut
• Jordemoder
• Ernæring og sundhed/klinisk diætist
• Psykomotorisk terapeut
• Radiograf
• Sygeplejerske.
Der har været flere formål med undersøgelsen. Først og fremmest var det ønsket at undersøge, hvordan den praktiske/
kliniske del af uddannelserne har arbejdet med at implementere dele af de studieordningsændringer, der kom
med uddannelsesrevisionen i 2016. Revisionen blev gennemført efter aftale og forhandling mellem repræsentanter
fra relevante parter og på baggrund af et forudgående udviklingsarbejde over et par år. Der blev foruden strukturelle
ændringer (bl.a. fra modul- til semesteropbygning, fra national til lokale studieordninger) formuleret nye mål
for læringsudbytter vedr. udvikling af studerendes viden, færdigheder og kompetencer på flg. specifikke områder:
• tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde,
• borger/patientinddragelse og
• sammenhængende borger/patientforløb.
professionsbacheloruddannelser på professionshøjskolerne:
• Bioanalytiker
• Ergoterapeut
• Fysioterapeut
• Jordemoder
• Ernæring og sundhed/klinisk diætist
• Psykomotorisk terapeut
• Radiograf
• Sygeplejerske.
Der har været flere formål med undersøgelsen. Først og fremmest var det ønsket at undersøge, hvordan den praktiske/
kliniske del af uddannelserne har arbejdet med at implementere dele af de studieordningsændringer, der kom
med uddannelsesrevisionen i 2016. Revisionen blev gennemført efter aftale og forhandling mellem repræsentanter
fra relevante parter og på baggrund af et forudgående udviklingsarbejde over et par år. Der blev foruden strukturelle
ændringer (bl.a. fra modul- til semesteropbygning, fra national til lokale studieordninger) formuleret nye mål
for læringsudbytter vedr. udvikling af studerendes viden, færdigheder og kompetencer på flg. specifikke områder:
• tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde,
• borger/patientinddragelse og
• sammenhængende borger/patientforløb.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Roskilde Universitet |
---|---|
Antal sider | 70 |
Status | Udgivet - mar. 2023 |
Udgivet eksternt | Ja |