TY - RPRT
T1 - REFEE: Dansk daginstitutionspædagogik i mødet med fire daginstitutioner i central- og østeuropa
T2 - Erfaringer og perspektiver
AU - Rothuizen, Jan Jaap
PY - 2024/3
Y1 - 2024/3
N2 - REFEE står for ”Reform of early childhood education in eastern europe”, og det kan lyde som en stor mundfuld. Et afrikansk ordsprog lyder: Hvordan spiser man en elefant? Det gør man ved at tage én bid af gangen. Denne rapport handler derfor i højere grad om hvordan man tager bidder end om hvordan man har det, når man har spist en hel elefant. Projektets formål eller vision er imidlertid klar nok: vi ville gerne bidrage til kvalitetsforbedringer i daginstitutioner i et antal lande i det tidligere Østeuropa: Polen, Slovakiet, Ungarn og Bulgarien. Projektet er finansieret af Villum fonden og udført af VIA University College i et samarbejde med partnere fra de forskellige lande. Projektet kom i stand fordi Villum-fonden og VIA UC tidligere med succes har gennemført et daginstitutionsudviklingsprojekter i Rumænien.Formålet med denne rapport er at give indblik i hvad der kan ske når man tager elementer af dansk daginstitutionspædagogik med ud over grænsen, hvordan et sådant projekt kan gribes an og hvad vi gennem projektet har opnået, når vi nu ikke har reformeret hele daginstitutionspædagogikken i Østeuropa.
AB - REFEE står for ”Reform of early childhood education in eastern europe”, og det kan lyde som en stor mundfuld. Et afrikansk ordsprog lyder: Hvordan spiser man en elefant? Det gør man ved at tage én bid af gangen. Denne rapport handler derfor i højere grad om hvordan man tager bidder end om hvordan man har det, når man har spist en hel elefant. Projektets formål eller vision er imidlertid klar nok: vi ville gerne bidrage til kvalitetsforbedringer i daginstitutioner i et antal lande i det tidligere Østeuropa: Polen, Slovakiet, Ungarn og Bulgarien. Projektet er finansieret af Villum fonden og udført af VIA University College i et samarbejde med partnere fra de forskellige lande. Projektet kom i stand fordi Villum-fonden og VIA UC tidligere med succes har gennemført et daginstitutionsudviklingsprojekter i Rumænien.Formålet med denne rapport er at give indblik i hvad der kan ske når man tager elementer af dansk daginstitutionspædagogik med ud over grænsen, hvordan et sådant projekt kan gribes an og hvad vi gennem projektet har opnået, når vi nu ikke har reformeret hele daginstitutionspædagogikken i Østeuropa.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Bulgarien
KW - Polen
KW - Slovakiet
KW - Ungarn
KW - daginstitutionspædagogik
KW - internationalisering
KW - Ledelse, organisationsudvikling og innovation
KW - løst koblede systemer
KW - organisationsudvikling
KW - projektledelse
M3 - Rapport
BT - REFEE: Dansk daginstitutionspædagogik i mødet med fire daginstitutioner i central- og østeuropa
ER -