Refleksion en vaneændring. Vaneændring via refleksion: Om at undervise i refleksionskompetence på en fysioterapeutisk grunduddannelse

Pia Jørgensen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

Abstract

Professionsarbejdere fra de mellemlange videregående uddannelser skal vurdere egen virksomhed kritisk. Det er nødvendigt med refleksionskompetence. 6 refleksionsscenarier på 1. semester på en fysioterapeutuddannelse udvikles, afprøves og evalueres i dette kvalitative og eksplorative projekt. Scenarierne består af et konglomerat af skriftlig, mundtlig og kropslig refleksion. Målet med denne undervisning er, at de studerende integrerer ny viden med egen livsverden. Data består af
forskerlogbøger, fokusgruppeinterview, kvalitative spørgeskemaer, båndoptagelser fra spørgetimer og logbøger fra studerende. Et eksemplarisk scenario udfoldes og analyseres. Det drejer sig om at de studerende skal ændre en vane i dagligdagen. Samtlige studerende (n 46) får integreret ny viden i egen livsverden og viser det ved konkret handlekompetence i en ny situation. Kun 10 studerende har imidlertid 100% succes med egen vaneændring. De studerende oplever, at ægte indre motivation er den mest betydningsfulde faktor for succes. Det at kunne sætte realistiske mål og at få støtte i processen er ligeledes betydningsfuldt for de studerende. Et trygt undervisningsmiljø er vigtigt, fordi refleksionsarbejdet indbefatter meget følelsesarbejde. Gode forudsætninger for refleksionsarbejde er, at de studerende er nysgerrige og åbne, har noget og nogen at reflektere med og kan udfordre sig selv og andre. Skriftligt refleksionsarbejde faciliterer de studerendes læreproces i dette scenario. Forfatteren diskuterer refleksionsbegrebet, refleksionsniveauer og betydningen af de studerendes forudsætninger i forhold til de empiriske data og projektets teoretiske grundlag. Projektets metoder og gyldighedsområde diskuteres i forskningsrapportens sidste del.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedRUML/Institut for Filosofi & Idéhistorie/Aarhus Universitet
Antal sider87
ISBN (Trykt)978-87-92454-00-3
StatusUdgivet - 2008
NavnRefleksion i praksis skriftserie
Nummer4/2008

Emneord

  • pædagogisk praksis

Citationsformater