Abstract
Dette kapitel handler om refleksion, og hvad det vil sige at reflektere i praksis. Refleksion er en vigtig del af både pædagoguddannelsen, pædagogprofessionen og i arbejdet med alle typer af målgrupper i praksis. Men for at kunne arbejde med refleksion i praksis må man vide, hvad en refleksion overhovedet er, og hvad en refleksionsproces består af. Kapitlet præsenterer – med udgangspunkt i John Deweys tanker om vaner og uligevægt – et perspektiv på refleksion, der både definerer begrebet og behandler enkeltdelene i en refleksionsproces. Med udgangspunkt i dette præsenterer og uddyber kapitlet en refleksionsmodel, som kan anvendes til at understøtte det videre arbejde med refleksion i praksis, samt giver gode råd til at igangsætte refleksionsprocesser på studiet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogik - Introduktion til pædagogens grundfaglighed |
Redaktører | David Thore Gravesen |
Antal sider | 11 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2024 |
Udgave | 2. udgave |
Sider | 629 - 639 |
Artikelnummer | 32 |
Kapitel | 32 |
ISBN (Trykt) | 9788702393477 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- refleksion
- Uddannelse, professioner og erhverv
- praksis
- praktik