Refleksion i praksisfællesskaber

Helle Palmelund Jessen, Anne Højgaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet omhandler kvalitetsudvikling af de fælles obligatoriske refleksioner hvor formålet er at fremme sammenhængen mellem teori og praksis samt styrke såvel det taksonomiske niveau som er beskrevet i læringsudbytterne, men også at gøre alle deltager aktive i den fælles obligatoriske refleksion.

Kvalitetsudviklingen anvender PDSA modellens fire faser; plan, do, study og act hvor prototypen af Guide til Refleksion i Praksisfælleskaber og Model for Refleksion i Praksisfællesskaber (MRP) er udviklet og afprøvet. Begge prototyper er baseret på et læringsteoretisk grundlag bestående af Linda Scheels model Reflection in Educational Dialogues (RIED) kombineret med Etienne Wengers forståelse af praksisfællesskaber.

Resultaterne viser, at aktiv deltagelse fremmes hos alle, hvis der maksimalt medvirker tre studerende. Det taksonomiske niveau i de studerendes refleksioner løftes, så der sker refleksion-over-handling eller refleksion-over-refleksion-over-handling. Dette forudsætter imidlertid, at alle er forberedte og at kliniske vejledere og undervisere er bevidste om spørgsmålstyper, der understøtter disse taksonomier.
OriginalsprogDansk
TitelBedre overgange : veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse
RedaktørerSusanne Dau, Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring
Antal sider13
UdgivelsesstedKbh.
ForlagGad
Publikationsdato19 jan. 2024
Sider165-177
Kapitel12
ISBN (Trykt)978-87-12-06931-7
StatusUdgivet - 19 jan. 2024

Emneord

  • læreprocesser
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater