Abstract
Kapitlet omhandler kvalitetsudvikling af de fælles obligatoriske refleksioner hvor formålet er at fremme sammenhængen mellem teori og praksis samt styrke såvel det taksonomiske niveau som er beskrevet i læringsudbytterne, men også at gøre alle deltager aktive i den fælles obligatoriske refleksion.
Kvalitetsudviklingen anvender PDSA modellens fire faser; plan, do, study og act hvor prototypen af Guide til Refleksion i Praksisfælleskaber og Model for Refleksion i Praksisfællesskaber (MRP) er udviklet og afprøvet. Begge prototyper er baseret på et læringsteoretisk grundlag bestående af Linda Scheels model Reflection in Educational Dialogues (RIED) kombineret med Etienne Wengers forståelse af praksisfællesskaber.
Resultaterne viser, at aktiv deltagelse fremmes hos alle, hvis der maksimalt medvirker tre studerende. Det taksonomiske niveau i de studerendes refleksioner løftes, så der sker refleksion-over-handling eller refleksion-over-refleksion-over-handling. Dette forudsætter imidlertid, at alle er forberedte og at kliniske vejledere og undervisere er bevidste om spørgsmålstyper, der understøtter disse taksonomier.
Kvalitetsudviklingen anvender PDSA modellens fire faser; plan, do, study og act hvor prototypen af Guide til Refleksion i Praksisfælleskaber og Model for Refleksion i Praksisfællesskaber (MRP) er udviklet og afprøvet. Begge prototyper er baseret på et læringsteoretisk grundlag bestående af Linda Scheels model Reflection in Educational Dialogues (RIED) kombineret med Etienne Wengers forståelse af praksisfællesskaber.
Resultaterne viser, at aktiv deltagelse fremmes hos alle, hvis der maksimalt medvirker tre studerende. Det taksonomiske niveau i de studerendes refleksioner løftes, så der sker refleksion-over-handling eller refleksion-over-refleksion-over-handling. Dette forudsætter imidlertid, at alle er forberedte og at kliniske vejledere og undervisere er bevidste om spørgsmålstyper, der understøtter disse taksonomier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Bedre overgange : veje til fremtidens sygeplejerskeuddannelse |
Redaktører | Susanne Dau, Jette Henriksen, Rebecca Bauer Tørring |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Gad |
Publikationsdato | 19 jan. 2024 |
Sider | 165-177 |
Kapitel | 12 |
ISBN (Trykt) | 978-87-12-06931-7 |
Status | Udgivet - 19 jan. 2024 |
Emneord
- læreprocesser
- Læring, pædagogik og undervisning