TY - CONF
T1 - Refleksion i professionelle læringsfællesskaber
AU - Kirkegaard, Preben Olund
N1 - Faglig konferencedag på VIA, Center for Ledelse og Organisationsudvikling (CLOU).
PY - 2017/1/10
Y1 - 2017/1/10
N2 - Professionelle læringsfællesskaber er anvendt som en strategi for, hvordan lærere samarbejder om at reflektere over praksis. Hermed undersøges sammenhængene mellem undervisningspraksis og læringsresultater. Efterfølgende skal praksis ændres i kraft af de analyser og fund det professionelle læringsfællesskab når frem til. Der er imidlertid ikke mange praktiske anvisninger på, hvordan skoler kan udvikle og opretholde professionelle læringsfællesskaber, hvis de skal anvende refleksion som et middel overfor livslang læring og et kollektivt ansvar for at forbedre elevernes læringsudbytte. Der må udvikles systemer for professionel udvikling, der er bedre end, hvad vi hidtil har set. Professionel læring kan ikke overlades til den enkelte lærer. Den grundlæggende antagelse er, at hele lærerkollegiet må arbejde og lære sammen.
AB - Professionelle læringsfællesskaber er anvendt som en strategi for, hvordan lærere samarbejder om at reflektere over praksis. Hermed undersøges sammenhængene mellem undervisningspraksis og læringsresultater. Efterfølgende skal praksis ændres i kraft af de analyser og fund det professionelle læringsfællesskab når frem til. Der er imidlertid ikke mange praktiske anvisninger på, hvordan skoler kan udvikle og opretholde professionelle læringsfællesskaber, hvis de skal anvende refleksion som et middel overfor livslang læring og et kollektivt ansvar for at forbedre elevernes læringsudbytte. Der må udvikles systemer for professionel udvikling, der er bedre end, hvad vi hidtil har set. Professionel læring kan ikke overlades til den enkelte lærer. Den grundlæggende antagelse er, at hele lærerkollegiet må arbejde og lære sammen.
KW - læring
M3 - Paper/skriftligt oplæg
SP - 1
EP - 2
ER -