Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2

Kristine Kabel, Lone Krogsgaard Svarstad

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Kapitlet præsenterer et fokuseret etnografisk studie på en skole i København, hvor vi har undersøgt elevers refleksive literacy og interkulturalitet i dansk- og engelskundervisningen. Data er fra to 8. klasser og består af klasserumsobservationer, samtaler med elever, dokumenter fra undervisning og elevpræsentationer. I kapitlet opstiller vi fire didaktiske principper, som teoretisk bygger på refleksiv literacy og interkulturalitet, og vi bruger principperne til at undersøge udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i danskfaget og engelskfaget og til at diskutere ligheder og forskelle mellem de to fag, samt potentielle samarbejdsmuligheder.
    OriginalsprogDansk
    TitelSprogfag i forandring : pædagogik og praksis
    RedaktørerAnnette Søndergaard Gregersen
    Antal sider20
    Vol/bind2
    ForlagSamfundslitteratur
    Publikationsdato2019
    Udgave3
    Sider35-54
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)978-87-593-3242-9
    StatusUdgivet - 2019

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Medier, kommunikation og sprog

    Citationsformater