Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2

Kristine Kabel, Lone Krogsgaard Svarstad

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet præsenterer et fokuseret etnografisk studie på en skole i København, hvor vi har undersøgt elevers refleksive literacy og interkulturalitet i dansk- og engelskundervisningen. Data er fra to 8. klasser og består af klasserumsobservationer, samtaler med elever, dokumenter fra undervisning og elevpræsentationer. I kapitlet opstiller vi fire didaktiske principper, som teoretisk bygger på refleksiv literacy og interkulturalitet, og vi bruger principperne til at undersøge udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i danskfaget og engelskfaget og til at diskutere ligheder og forskelle mellem de to fag, samt potentielle samarbejdsmuligheder.
OriginalsprogDansk
TitelSprogfag i forandring : pædagogik og praksis
RedaktørerAnnette Søndergaard Gregersen
Antal sider20
Vol/bind2
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2019
Udgave3
Sider35-54
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-593-3242-9
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater