Abstract
Refleksiv praksislæring (RPL) er et bud på en moderne professionsdidaktik, hvor refleksionen sættes i centrum af de studerendes læreproces. Herigennem adresseres de velkendte udfordringer med teori/praksisrelationen. I denne bog
beskrives RPL som en læringsforståelse og en didaktik, der er skræddersyet til uddannelser, hvor teori/praksisrelationen er afgørende for uddannelsernes
relevans og kvalitet.
Teori og praksis i professionsdidaktik henvender sig til alle, som beskæftiger sig med læring og undervisning i erhvervsakademi- og professionsuddannelse,
både undervisere, forskere, studerende og ledere. Den er særlig velegnet i forbindelse med lektorkvalificering, adjunktpædagogikum og anden pædagogisk efter- og videreuddannelse.
Bogens 19 kapitler tilbyder teoretiske perspektiver og konkrete erfaringer, der kan inspirere undervisere til refleksioner over og udvikling af egen undervisningspraksis.
beskrives RPL som en læringsforståelse og en didaktik, der er skræddersyet til uddannelser, hvor teori/praksisrelationen er afgørende for uddannelsernes
relevans og kvalitet.
Teori og praksis i professionsdidaktik henvender sig til alle, som beskæftiger sig med læring og undervisning i erhvervsakademi- og professionsuddannelse,
både undervisere, forskere, studerende og ledere. Den er særlig velegnet i forbindelse med lektorkvalificering, adjunktpædagogikum og anden pædagogisk efter- og videreuddannelse.
Bogens 19 kapitler tilbyder teoretiske perspektiver og konkrete erfaringer, der kan inspirere undervisere til refleksioner over og udvikling af egen undervisningspraksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Teori og praksis i professionsdidaktik : En bog om refleksiv praksislæring |
Redaktører | Line Helverskov Horn, Peter Møller Pedersen, Marianne Georgsen |
Antal sider | 10 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 137-146 |
Kapitel | 11 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7210-774-5 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- professionsdidaktik
- RPL
- Refleksiv praksislæring