TY - JOUR
T1 - Refleksiv praksislæring i relation til den klassiske læringspsykologi
T2 - Del I: Præsentation af en læringskapsel
AU - Pjengaard, Søren
N1 - Temanummer om Refleksiv praksislæring
PY - 2016/6/10
Y1 - 2016/6/10
N2 - Formålet med denne artikel er at placere UCNs læringstilgang Refleksiv praksislæring i sammenhæng med de klassiske læringspsykologiske teorier. Udgangspunktet er, at ingen nøjagtig ved, hvad der sker socialt, psykologisk, fysiologisk og adfærdsmæssigt, når læring finder sted. Mange vil derfor i lighed med undertegnede advare imod at reducere læring til teknik, metodik, en bestemt logik og tilhørende evidensresultater. At beskæftige sig med, hvad, hvordan og hvorfor mennesker lærer, kalder på ydmyghed, forsigtighed og en villighed til at lade sig konfrontere af det videnskabelige paradoks. Grundantagelsen bag Refleksiv praksislæring er, at det er refleksivt muligt at skelne mellem forskellige læringsteoretiske optikker uden at adskillige og afkoble dem helt fra hinanden, men snarere anvende optikkerne integrativt og pluralistisk og derigennem lære sammen i og af praksis.
AB - Formålet med denne artikel er at placere UCNs læringstilgang Refleksiv praksislæring i sammenhæng med de klassiske læringspsykologiske teorier. Udgangspunktet er, at ingen nøjagtig ved, hvad der sker socialt, psykologisk, fysiologisk og adfærdsmæssigt, når læring finder sted. Mange vil derfor i lighed med undertegnede advare imod at reducere læring til teknik, metodik, en bestemt logik og tilhørende evidensresultater. At beskæftige sig med, hvad, hvordan og hvorfor mennesker lærer, kalder på ydmyghed, forsigtighed og en villighed til at lade sig konfrontere af det videnskabelige paradoks. Grundantagelsen bag Refleksiv praksislæring er, at det er refleksivt muligt at skelne mellem forskellige læringsteoretiske optikker uden at adskillige og afkoble dem helt fra hinanden, men snarere anvende optikkerne integrativt og pluralistisk og derigennem lære sammen i og af praksis.
KW - kompetenceudvikling
KW - refleksiv praksislæring
UR - https://journals.ucn.dk/index.php/cepra/issue/view/24
U2 - 10.17896/UCN.cepra.n20.204
DO - 10.17896/UCN.cepra.n20.204
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1903-8143
SP - 10
EP - 19
JO - CEPRA-striben
JF - CEPRA-striben
IS - 20
ER -