Refleksiv praksislæring i virtuelle, transparente læringsmiljøer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Et undervisningsforløb tilrettelagt som blended learning (BL) inddrog ePortfolier som virtuelt værktøj og omdrejningspunkt for social læring og refleksion. Forløbet dannede afsæt for et forskningsprojekt, der ønskede at identificere de læringsfremmende faktorer, som de oplevedes af de pædagogiske diplomstuderende, og at undersøge, om den læring der fandt sted, kunne defineres som refleksiv praksislæring (RPL). I artiklen argumenteres for, at ePortfolie-metodikken skaber mulighed for transparente læringsmiljøer, og at asynkron og skriftlig kommunikation gennem bundne og praksisrettede refleksionsopgaver fremmer udvikling af professionel identitet og professionskompetencer og lægger således op til RPL og udvikling af selvfaciliteringskompetencer.

OriginalsprogDansk
Artikelnummer17
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind12
Udgave nummer20
Antal sider30
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 14 feb. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater